Sociale functies, zoals competities, zorgen ervoor dat mensen hun fitnesstrackers blijven gebruiken en ook meer gaan bewegen. Groepsdruk werkt, stelt Fitbit CEO James Park tijdens een sessie op Code Mobile.
Een heel verrassende uitspraak is dat niet voor het bedrijf, want juist de sociale competities zijn een belangrijk onderdeel van het platform. Naast een wekelijks ranglijstje, kun je bijvoorbeeld je vrienden uitnodigen voor een onderdelinge strijd wie in één weekend de meeste stappen zet.
De sociale betrokkenheid bovenop de data is ontzettend krachtig. Met elke vriend word je actiever. Het zorgt er voor dat je 500 tot 1000 extra stappen per dag zet.
Fitbit is wereldwijd de grootste fabrikant van fitnesstrackers, maar heeft er sinds dit jaar een geduchte concurrent bij: Apple. Met de Apple Watch is dat bedrijf vanuit het niets de nummer 2 geworden en is de concurrentie duidelijk merkbaar. In de Apple Store kun je geen Fitbit meer kopen en de data van Fitbit kun je niet synchroniseren met Apple’s Health-platform. Ook al is Apple een groot bedrijf, Fitbit is er niet bang voor:
Mensen geven jaarlijks 200 miljoen uit aan hun gezondheid en fitness. Met zo’n bedrag is er duidelijk een kans voor meer dan één bedrijf om succesvol te zijn.
Fitbit wil zich de komende tijd richten om onderdeel uit te maken van de gezondheidsprogramma’s van bedrijven. Dat gaat onder meer gebeuren in de VS, bij BP en Target. Daarbij is een voorwaarde voor de samenwerking wel dat de data van de specifieke gebruikers niet direct toegankelijk is voor de werkgever.