Fitbit verkoopt twee keer zoveel fitnesstrackers ondanks Apple Watch

Fitbit

Het gaat goed met de verkoop van Fitbits. De omzet was in het derde kwartaal van dit jaar ruim 400 miljoen dollar en dat is bijna drie keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Deels komt dat doordat de nieuwe, geavanceerdere fitness trackers (met bijvoorbeeld een hartslagmeter), wat duurder zijn dan eerdere modellen. Maar ook door een groei in verkoop, want die is in een jaar tijd verdubbeld: de afgelopen drie maanden gingen er 4,8 miljoen Fitbits over de toonbank.

Die groei is best opmerkelijk, aangezien gevreesd werd dat Fitbit het moeilijk zou krijgen door de Apple Watch. Het tegenovergestelde blijkt dus waar: Apple mag dan de populairste smartwatch maken, Fitbit versterkt ondertussen zijn positie als populairste fitnesstracker.

Ondanks deze -op het eerste gezicht- mooie cijfers gaat het niet heel goed met Fitbit. Door stijgende kosten is de winst gedaald van 69 miljoen dollar naar 46 miljoen dollar.

Ondertussen is het bedrijf verzeild geraakt in een langlopend juridisch conflict over patenten met Jawbone, die ook fitnesstrackers maakt. Gisteren spande Jawbone een rechtszaak aan tegen Fitbit vanwege een eerdere zaak die Fitbit tegen Jawbone had aangespannen. De zaken doen denken patentoorlog tussen Apple en Samsung enkele jaren geleden.