Eind vorige maand bleek een deel van de gebruikers van de Fitbit Force last te krijgen van een aggressieve uitslag door het dragen de armband. Het dwong Fitbit om de Force uit de schappen halen en kopers te vragen hun slimme armband terug te sturen. Maar daarmee lijkt de gifbeker nog niet leeg: er lijkt een rechtszaak aanstaande.
Jim Spivey, een 49-jarige leraar uit de VS, is op zoek naar mede-benadeelden om gezamelijk een rechtszaak aan te spannen tegen Fitbit, een zogenaamde ‘class-action’. Opvallend genoeg heeft de Amerikaan zelf geen last van de uitslag die de Fitbit Force mogelijk zou kunnen veroorzaken.
En dat is natuurlijk niet helemaal gek, aangezien Fitbit al vrij vroeg aan de noodrem trok bij de eerste signalen. Het kwam met een publiek statement en haalde de schappen leeg toen bleek dat minder dan 2% van de gebruikers van Fitbit’s armband last kreeg van huidirritatie. Volgens Spivey niet genoeg: “Ik heb niet het gevoel dat ze hun klanten voldoende hebben ingelicht over de risico’s van de armband. Daarnaast bestaat er nog altijd het risico dat ik alsnog klachten krijg!“.
De Amerikaan is daarom, samen met zijn advocaat, op zoek naar meerdere benadeelden om Fitbit voor de rechter te krijgen. Zijn doelstelling is om het bedrijf elke klant in de staat Californië te laten benaderen om hun Force verplicht terug te sturen en het aankoopbedrag terug te betalen.
Of het uiteindelijk tot een rechtszaak komt moet nog maar blijken. De producent van de populaire activity trackers heeft de verkoop al volledig stilgelegd en laat op de productpagina van de Force een duidelijke melding van de CEO zien. Daarnaast heeft Fitbit alle kopers per e-mail op de hoogte gebracht en hen aangeboden om de Force te retourneren en hun geld terug te krijgen. “We hebben de eisen van de aanklager bekeken en zijn er van overtuigd dat we op dit moment al volledig aan die vraag voldoen“, zo laat Fitbit in een officieel statement weten.