Numrush

Flitsbezorgers en taxiritjes: maken ze je nou echt gelukkiger?

bezorging gelukkiger

Het is je vast wel eens overkomen: je kwam laat thuis van je werk en gaat meteen door naar het yogaklasje dat je al hebt geboekt. Er is alleen één ding: in die tussentijd moet je hond nog uitgelaten worden, moet je nog boodschappen doen én koken. Iets waar je eigenlijk helemaal geen tijd voor hebt. Hiervoor zijn onder andere de flitsbezorgers de uitgewezen oplossing voor.

Je hoeft zelf niet meer naar de supermarkt en als je wil hoef je zelfs helemaal niet meer te koken. Of te fietsen of het openbaar vervoer te pakken. Alles is tegenwoordig mogelijk, met slechts één druk op de knop. Het maakt ons leven zeker makkelijker. Maar maakt het ons nou ook gelukkiger?

Geld uitgeven voor meer me-time

Onderzoekers doken eens in het fenomeen van geld uitgeven voor meer eigen tijd. Zij vroegen participanten in Amerika, Denemarken, Canada en Nederland hoeveel geld zij uitgeven aan iemand die een (onaangename) taak voor jou doet. Denk hierbij aan de flitsbezorgers die voor jou boodschappen doen, iemand die de hond voor jou uitlaat, een oppas, schoonmaakster, Thuisbezorgd of de Uberritjes.

Uit het onderzoek bleek dat 28 procent van de respondenten geld uitgeeft aan deze diensten. Deze mensen geven gemiddeld 135 euro per maand hieraan uit en dat zorgt ook daadwerkelijk voor meer geluk en tevredenheid. De tijd die je hiermee bespaart kun je immers aan jezelf besteden met wat me-time. In dat opzicht kun je dus stellen dat het geld uitgeven aan deze diensten ons zeker gelukkiger maakt.

De keerzijde

Er zit overigens wel een grote maar aan dit verhaal. Het is over het algemeen bekend dat ervaringen ons gelukkiger maken dan spullen – uitzonderingen daar gelaten. In dit geval is het niet per se het concert zelf dat je gelukkig maakt, maar ook de babysitter die ervoor zorgt dat jij zonder stress kunt genieten van dit concert. In dit onderzoek blijkt dat mensen die zo’n 35 euro uitgeven aan tijdsbesparende aankopen, gelukkiger worden dan mensen die dit bedrag spenderen aan een product. Een extra bevestiging dat ervaringen ons gelukkiger maakt dan producten.

Toch bereikt het concept ‘geld uitgeven voor meer tijd’ op een gegeven moment ook zijn hoogtepunt. Hierna worden we er juist níet meer gelukkiger van, maar geeft het ons juist stress. Dat gebeurde bij de participanten die méér dan een gemiddelde van 135 euro per maand hieraan uitgaven.

Volgens de onderzoekers was dit logisch te verklaren: het geeft een gevoel van controle verliezen door élk beetje uit te besteden aan iets of iemand anders. Balance is key, zo blijkt maar weer.

Beeld: Shutterstock