Ford investeert miljard dollar in startup die software zelfrijdende auto’s maakt

De Amerikaanse autofabrikant Ford heeft een gigantische investering gedaan op het gebied van zelfrijdende auto’s. In plaats een deal te sluiten met Google’s Waymo of de allerbeste mensen op dit vlak in huis te halen, koos Ford voor een investering in de startup Argo AI.

De komende vijf jaar stopt het bedrijf 1 miljard dollar in Argo AI. Ford gaat daarbij zijn eigen kennis combineren met die van de startup. En bij Argo AI zit nogal wat kennis, want het is opgezet door mensen die eerder aan zelfrijdende auto’s werkten bij Google en Uber. Ford en Argo AI gaan samen een softwareplatform ontwikkelen voor de zelfrijdende auto’s van Ford.

Mark Fields, de CEO van Ford, legt uit:

Het volgende decennium zal worden gekenmerkt door de autonomisatie van de auto. Autonoom rijdende auto’s zullen een grote impact hebben op de samenleving, zoals Ford’s lopende band dat 100 jaar geleden ook had. Ford stelt alles in het werk om naast een autofabrikant ook een mobiliteitsbedrijf te zijn.

We zijn ervan overtuigd dat de investering in Argo AI bijzonder lonend zal zijn voor onze aandeelhouders. We versterken Ford’s leiderschap in het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s en het introduceren van deze auto’s in de nabije toekomst. Ook wordt er technologie ontwikkeld die in de toekomst door middel van licenties aan andere bedrijven beschikbaar kan worden gesteld.

Argo AI en Ford

Concurrentie

De laatste zin van Fields is een belangrijke: het betekent namelijk dat Argo AI niet exclusief voor Ford zal ontwikkelen. Sterker nog: Ford en Argo AI gaan samen direct concurreren met Google’s Waymo. Daarnaast werken Duitse fabrikanten (via hun bedrijf Here) met Mobileye en Intel ook aan dergelijke technologie voor de markt. De concurrentie lijkt dus hevig te worden.

Ondanks dat Ford met de investering een flink aandeel krijgt in Argo AI blijft het bedrijf grotendeels zelfstandig opereren. De autofabrikant laat heel expliciet weten de startup geen direct onderdeel wordt van Ford en een eigen Raad van Bestuur en CEO houdt. De bedoeling is dat er eind dit jaar meer dan 200 mensen bij het bedrijf werken. In 2021 wil Ford een volledig zelfrijdende auto op de markt brengen.