Ford heeft een nieuwe superauto ontwikkeld: de Ford GT Supercar. Het voertuig moet aerodynamischer zijn dan zijn voorgangers en heeft diverse rijmodi.
“Toen we in 2013 begonnen te werken aan de Ford GT had het team drie doelen”, vertelt Raj Nair, Executive Vice President op het gebied van Product Development en Chief Technical Officer van Ford. “Het eerste doel was om dit model te gebruiken als ‘trainingsveld’ voor onze ingenieurs, omdat we bezig zijn motortechnologie voor de toekomst te ontwikkelen en ons inzicht in aerodynamica te vergroten.”
“Daarnaast wilden we ook de grenzen van geavanceerd materiaalgebruik verleggen, zoals de toepassing van superlichte koolstofvezels. Ten slotte hebben we ons ten doel gesteld de 24 uur van Le Mans te winnen, door velen beschouwd als de ultieme test voor duurzaamheid en efficiëntie.”
Aerodynamisch
De GT moet een zo aerodynamisch mogelijke auto zijn, aldus de fabrikant. Hierdoor moet de luchtweerstand verminderd worden en de downforce geoptimaliseerd worden. Als gevolg heeft de auto meer stabiliteit en grip op de weg tijdens het optrekken, het nemen van bochten en remmen.
Interessant is dat die aerodynamica aangepast kan worden aan diverse rijomstandigheden. Rond de carrosserie zitten namelijk beweegbare elementen die dit mogelijk maken. Wordt de spoiler aan de achterkant bijvoorbeeld omhoog of omlaag gezet, dan openen en sluiten er diverse kleppen. Daardoor is de auto op alle snelheden gestroomlijnd. De spoiler bevat ook een gurney-klep die samen met de vormverandering voor een verbetering van 14 procent van de totale efficiëntie zorgt.
Verder zorgt ook de motor voor meer aerodynamica. De zescilinder EcoBoost-motor is zo compact dat de carrosserie druppelvormig kan toelopen voor efficiëntere afmetingen. De turbocompressors van de motor zijn verder laag geplaatst en de turbo-incoolers zijn net voor de achterwielen gezet.
Motor
De motor is een 3,5-liter EcoBoost-variant met 647 pk, volgens Ford zelf de meest krachtige EcoBoost-motor ooit. Daarnaast werd er een anti-turbovertragingstechnologie ontwikkeld die kan bijdragen aan het maximaliseren van het acceleratievermogen van het voertuigen. Als de bestuurder het gaspedaal niet intrapt, blijft de gasklep wel open staan. Daardoor zijn de brandstofverstuivers uitgeschakeld, maar worden de turbosnelheid en -boost gehandhaafd.
Verder heeft de GT Supercar een hydraulische wielophanging. Daardoor is het mogelijk om de rijhoogte aan te passen met een knop voor het instellen van de rijdmodi. De auto kan verlaagd worden van de modus Normaal naar Circuit. Daarin zit een verschil van 50 millimeter. In de Circuit-modus komt verder de spoiler omhoog en worden de voorsplitters gesloten.
De nieuwe GT’s van Ford moeten binnenkort beschikbaar worden. Ook worden bepaalde kenmerken van de supercar ook doorgezet naar ‘normale’ toekomstige auto’s.