Ford toont hoe in steden pakketjes kunnen worden bezorgd zonder bezorgers

Diverse bedrijven werken aan slimme manieren om pakketjes te bezorgen. De meest gehoorde oplossing op dit moment heeft te maken met drones, maar Ford heeft net weer een andere aanpak. In hun ‘stad van morgen’ worden zelfrijdende auto’s gecombineerd met drones om de bezorger geheel overbodig te maken.

Gebruik je alleen drones, dan is de kans groot dat je je bestemming niet bereikt. Veel van deze apparaten kunnen een half uur tot een uur in de lucht blijven, wat lang niet altijd genoeg is. Amazon lost dit op met allerlei mogelijkheden om ze onderweg op te laden, maar je kunt ze natuurlijk ook vervoeren met een zelfrijdend bestelbusje. De drones worden dan alleen gebruikt voor bestemmingen waar een auto niet kan komen, denk bijvoorbeeld aan een hoog gebouw.

Autolivery

Ford noemt doet concept ‘Autolivery’. Tijdens MWC hebben ze al een voorproefje gegeven van deze samenwerking tussen elektrische zelfrijdende auto’s en drones via een virtueal-reality-bril. Zo zie je hoe iemand een feestje voorbereidt, maar een ingrediënt mist. Dat ingrediënt bestel je snel en wordt op tijd bezorgd om het toe te voegen aan het recept.

Allereerst heeft dit natuurlijk het voordeel dat je zelf niet meer op pad hoeft, wat je tijd scheelt. Daarnaast mis je alle files en dat scheelt weer in de ergernissen. Helaas is Autolivery echter nog geen feit, al is Ken Washington, vicepresident van Research and Advanced Engineering bij Ford positief:

Hoewel de scene die we vandaag tonen nog niet mogelijk is, geeft Autolivery wel een idee van hoe ons onderzoek naar vervoer ons leven kan verbeteren in een duurzame ‘Stad van Morgen’.

Stad van Morgen

In deze Stad van Morgen worden vooral gewerkt aan oplossingen voor uitdagingen binnen het vervoer van steden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan files en luchtvervuiling. “Wegen kunnen omgezet worden in groene ruimtes en parken, waardoor het leven een betere kwaliteit krijgt en gemeenschappen gezonder worden”, aldus Washington.

Aan autonome auto’s werkt Ford al even. De bedoeling is dat de eerste commerciële applicaties voor deze auto’s, bijvoorbeeld het delen van een ritje of het afleveren van een pakketje, in 2021 af zijn.