Numrush

Ford verwacht dat we binnen 5 jaar in zelfrijdende auto’s rijden

Binnen 5 jaar zijn zelfrijdende auto’s niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Dat denken ze bij Ford in ieder geval. CEO Mark Fields zegt in een interview met Forbes magazine dat er nog 5 jaar voor nodig is om de zelfrijdende auto’s volledig uitontwikkeld te krijgen, daarna zullen ze snel hun intrede doen in ons straatbeeld.

Deze week werd bekend dat Ford zijn kantoor in Silicon Valley flink gaat uitbreiden, meer dan 125 onderzoekers doen daar straks onderzoek naar de auto’s van de toekomst. Het inmiddels 111 jaar oude bedrijf lijkt dus behoorlijk met zijn tijd mee te gaan.

In het interview met Forbes stelt Fields dat de automotive industrie en Silicon Valley steeds dichter bij elkaar komen te liggen.

Things that we’ve learned in spending time in Silicon Valley is to attract and retain talent by giving them meaningful and interesting work, beyond a competitive compensation. So what we want to do as a company, we not only want to provide great transportation solutions for customers, but we’re also doing many experiments to try and help solve some of the big society issues around congestion and transportation. And if that is not meaningful work that you can have, I don’t know what is.

Ford is op dit moment al actief aan het testen met zijn eerste zelfrijdende auto’s. Veel technologie die daarvoor ontwikkeld wordt is zelfs al terug te vinden in de huidige modellen zoals parkeertechnologie en sensoren die je helpen om midden op de weg te blijven rijden. De eerste volledig zelfrijdende auto’s ziet Fields over 5 jaar op de weg rijden:

Probably in the industry our view is within the next 5 years, probably somebody will come out with a fully autonomous vehicle that is fully autonomous and maybe a pre-defined area that you can map and where the environment is right for the sensors. Our approach is we may or may not come out with a [fully autonomous] vehicle in that time frame because our approach is when we do, we want to make sure that it is accessible for everyone and not just let’s say luxury [car] customers.

Lees het volledige interview met de Ford topman op Forbes.