Bedrijven zoals Microsoft en Magic Leap werken hard aan slimme augmented reality-brillen, waarmee je virtuele data rechtstreeks op de echte wereld geprojecteerd ziet worden. Hartstikke gaaf, maar hoe gaan we dat straks in de praktijk gebruiken? Tijdens Silverstone werd dat alvast gedemonstreerd aan F1-fans, die met de Moverio-bril van Epson alvast een pitstop in augmented reality konden bekijken.
De AR-brildragers werden naar een pitstoplocatie bij Silverstone gebracht, waar ze in slow-motion een virtuele auto zagen binnendragen. In de tussentijd werden alle rollen van het personeel met toelichtende tekst uitgelegd. Met behulp van bewegingssensoren konden de kijkers extra menu’s oproepen om bijvoorbeeld bijvullende informatie te lezen.
De manier waarop de AR-demo informatie laat zien zou ook ideaal zijn voor bijvoorbeeld musea, waar extra informatie over kunstvoorwerpen virtueel in de ruimte geprojecteerd kan worden.
Een gave demonstratie, maar helaas moest je Silverstone bezoeken om dit mee te maken. Buiten de F1-locatie is de demo niet te gebruiken, omdat je bij augmented reality extra content toevoegt terwijl je echt naar de pitstop kijkt. De Moverio-bril van Epson, die bedoelt is voor zakelijke toepassingen, is wel al een tijdje gewoon te koop voor 699 euro. Dit najaar wordt er een nieuw model verwacht.