“Formule 1 is nog helemaal nergens op gebied van social media”

Foto via Red Bull Content Pool - Mark Thompson/Getty Images

Hoewel de sport ook tijdens de winterstop nog altijd aan populariteit wint, ligt Formule 1 nog mijlenver achter op andere sporten op het gebied van social media inzet. Dat stelt oud-techneut Pat Symonds tijdens een conferentie.

Jarenlang zat de Formule 1 op zijn eieren, oud-eigenaar Bernie Ecclestone is een notoire tegenstander van openheid en dus de inzet van social media. Afgelopen seizoen liet de Brit desgevraagd nog tegenover Channel 4 horen dat hij er absoluut geen voorstander van is om zoveel content gratis weg te geven.

Maar, met de komst van een nieuwe eigenaar in de vorm van Liberty Media volgde een push richting social. En met succes: bijna 12 miljoen volgers volgde in 2017 de sport via Facebook, Twitter, Instagram en YouTube, een groei van bijna 55 procent tegenover 2016.

Nog indrukwekkender? Op Twitter werden de video’s van de F1 64 miljoen keer bekeken (+165%) en de tijd die bezoekers doorbrachten op de Facebook groeide met maar liefst 1600 (!) procent.

Lange weg

Maar Pat Symonds, oud-Williams CTO (en ooit betrokken bij een incidentje in Singapore), is nog niet onder de indruk. Symonds werd vorig jaar toegevoegd aan een speciale task force van specialisten die de F1 moeten helpen verder te innoveren. De Brit is er van overtuigd dat er nog een hele wereld te winnen valt.

“Als je het zo leest, ziet het er natuurlijk indrukwekkend uit. Maar de realiteit is dat we nog nergens zijn”, aldus Symonds tijdens de MIA Motorsport Conferentie. “We liggen nog zo ver achter. Kijk eens op Facebook: het team van Mercedes heeft daar 10 miljoen volgers, tegenover de 95,5 miljoen voor FC Barcelona!”

Ook individueel komen de atleten uit de autosport er niet best vanaf volgens Symonds. “Lewis Hamilton heeft 4 miljoen volgers op Facebook, Cristiano Ronaldo maar liefst 11.8 miljoen.”

Toch is de Brit niet alleen maar negatief, maar hij is kritisch op de manier waarop de sport met deze ontwikkeling is omgegaan in het tijdperk-Ecclestone. “We hebben echt nog een hele weg te gaan maar we zijn ons in ieder geval bewust van de situatie. Ik vraag me oprecht af of Bernie [Ecclestone] ooit echt heeft nagedacht over deze zaken.”

Met het nieuwe seizoen in het vooruitzicht zijn F1-teams en de organisatie al weer druk aan het kijken naar hun inzet op social media voor dit jaar. Namens Liberty Global heeft Chase Carey er nooit een geheim van gemaakt dat hij met meer openheid en toegankelijkheid wil zorgen voor een grotere fanbase voor de sport en ook de teams maken gretig gebruik van het nieuwe beleid.

Het nieuwe F1-seizoen trapt op 25 maart af met de Grand Prix van Australië.

Foto via Red Bull Content Pool – Mark Thompson/Getty Images