Numrush

Foursquare worstelt met Swarm: na mayorships ook leaderboard terug

Swarm

Foursquare heeft de sociale locatie-app Swarm uitgebreid met een nieuw gamification-element. Nouja, nieuw… De dienst heeft het leaderboard, dat tot vorig voorjaar in Foursquare zat, terug laten keren en daarnaast uitgebreid met digitale muntjes die je kunt verdienen door zo hoog mogelijk in die lijst te eindigen.

Even terug naar het begin: Swarm en Foursquare. Op SXSW in 2009 brak Foursquare door. Het basisidee: je kon met de app inchecken op locaties en daardoor zien waar je vrienden zijn, met als belangrijk onderdeel een game-element. Je kreeg punten en badges voor het inchecken op zoveel mogelijk verschillende locaties en kon daarnaast de mayor worden van locaties waar je het meest incheckte van alle Foursquare-gebruikers.

De dienst werd steeds verder uitgebreid met aan de ene kant een functionaliteit om locaties te ontdekken (en te recenseren) en aan de andere kant de mogelijkheid voor bedrijven om aanbiedingen toe te voegen. In Nederland heeft de NS bijvoorbeeld OV-fietsabonnementen uitgedeeld aan mensen die veel op stations incheckten.

Foursquare werd langzaamaan een app met een identiteitscrisis. Foursquare werd langzaamaan een app met een identiteitscrisis: aan de ene kant was het een social netwerk dat draaide om het inchecken op locaties en aan de andere kant was het een app om locaties te ontdekken. Slechts 5 procent van de gebruikers startte de app om met beide elementen aan de slag te gaan en daarom besloot Foursquare in het voorjaar van 2014 het sociale deel uit Foursquare te halen en over te hevelen naar een losse app: Swarm.

Hierdoor kunnen mensen die enkel locaties willen ontdekken nu terecht in Foursquare, zonder last te hebben van het incheckgedeelte. Binnen die app kun je sindsdien ook mensen volgen die goede tips geven, zonder Swarm-account. Aan de andere kant kun je inchecken en zien waar je vrienden zijn met Swarm. Met de opsplitsing verdwenen echter het leaderboard en de mayorships, de belangrijkste gamification-onderdelen, uit de app. Tot onvrede van een deel van de hardcore-gebruikers van de app.

Munten

Het afgelopen jaar voerde Foursquare al een aantal keer wijzigingen door, waaronder de terugkeer van de mayorships en vandaag: de terugkeer van het leaderboard. Je krijgt digitale munten voor elke check-in en extra munten voor mayorships, check-ins samen met je vrienden of bijzondere check-ins. Op basis van het aantal munten wordt het leaderboard samengesteld en op zondag krijg je je munten “uitbetaald”; sta je in de top 3 van het leaderboard krijg je zelfs bonusmunten.

De vraag is natuurlijk wat je verder kunt met de munten. Foursquare zegt dat ze gaan zorgen voor “extra fun”. Of dit betekent dat je bijvoorbeeld stickers kunt kopen in de app of korting kunt krijgen bij partners, is afwachten. Het fenomeen munten doet echter meteen denken aan freemium games, waarbij je uiteindelijk voor veel te veel geld extra munten moet kopen. Gelukkig zegt Foursquare tegen The Verge dat je de munten nooit voor echt geld hoeft te gaan kopen. Dat scheelt…

Het feit dat Foursquare langzaamaan allerlei functies terug laat keren, die het bedrijf eerst met een duidelijke idee erachter had verwijderd, baart wel zorgen. Als ik in mijn eigen omgeving kijk, heb ik het idee dat de populariteit van Swarm het afgelopen jaar is gedaald en dan zou dit mogelijk een verwoede poging zijn om het tij te keren. Gebruikscijfers van Swarm zijn niet beschikbaar, dus het is giswerk of dit werkelijk de reden is, maar opmerkelijk is het in ieder geval wel. Iets wat ze ook bij The Next Web constateren.

Voor nu is het vooral afwachten hoe de toekomst van Swarm er uit gaat zien. Foursquare heeft met het locatieplatform inclusief alle metadata zoals tips, openingstijden enmenukaarten goud in handen als het gaat om het ontdekken van locaties. De vraag die het bedrijf zich na zes jaar hardop mag stellen is of er daarnaast wel een substantiële markt is voor een sociaal netwerk dat helemaal draait om mensen hun locatie.