Numrush

Foursquare lanceert Swarm en splitst zijn dienst op in twee losse apps

Sinds 2009 maakte het sociale netwerk Foursquare het mogelijk om via je smartphone in te checken op verschillende plaatsen over de hele wereld. Hoewel het bedrijf hiermee zeker bekendheid heeft gekregen zal het delen van je locatie echter nooit zo populair worden als het maken van een selfie of het verzenden van een Tweet. En dat besefte CEO Dennis Crowley maar al te goed. Al jaren roept hij hoe Foursquare ‘isn’t what it used to be.’ En nu, vijf jaar later is het dan ook de hoogste tijd om iets nieuws en radicaals te doen.

De afgelopen maanden heeft het team van Foursquare hard gewerkt aan een grote verandering van de dienst, en uiteindelijk is besloten om niet verder te gaan met één, maar met twee applicaties. Vandaag introduceert het bedrijf dan ook vol trots ‘Swarm’, een volledig nieuwe applicatie die aan de zijde van Foursquare zal opereren.


Foursquare blijft de applicatie zijn waarmee je incheckt op locaties en waarin je aanbevelingen ziet voor restaurants en bedrijven in de omgeving. De functie waarmee je kunt zien waar je vrienden zijn verdwijnt, maar niet getreurd: daarvoor is Swarm in het leven geroepen! De startup noemt Swarm een ‘social heat map’ vol met locaties waar je vrienden zijn, om je een kans te bieden bij elkaar te komen als je toevallig in de buurt bent. Het bedrijf vertelt:

We built Swarm because you’ve told us how often you still have to text your friends: “where are you?” and “what you up to later?” We wanted to build a quick way for you to know these two things for all of your friends. With Swarm, you can easily see which of your friends are out nearby, figure out who is up for grabbing a drink later, and share what you’re up to (faster and more easily than you can in Foursquare today).


Door het splitsen van de applicatie in twee specifiekere diensten tracht het bedrijf eindelijk de concurrentie aan te kunnen gaan met Yelp en Google Maps. De applicatie Foursquare kan zich namelijk nu beter dan ooit richten op het verstrekken van informatie over de omgeving. Het team vertelt aan the Verge:

Als je met Yelp zoekt op een pizzeria, krijg je de best beoordeelde pizzeria’s te zien. Als je dadelijk met Foursquare zoekt, geven we je precies de pizza die je wilt eten.

Foursquare’s keuze voor een nieuwe app kan worden gezien als onderdeel van een grotere trend op het gebied van mobiele applicaties. In plaats van complexe applicaties met meerdere toepassingen kiezen steeds meer bedrijven voor een netwerk van verschillende losse applicaties die zich richten op een specifieke functie.

Volgens geruchten zou Swarm binnen enkele weken uit moeten komen, of de huidige applicatie van Foursquare tegen die tijd ook al helemaal zal zijn aangepast is nog onduidelijk.