Numrush

Foursquare lanceert vandaag ‘Swarm,’ een nieuwe app voor het vinden van je vrienden

Twee weken geleden kondigde het bedrijf Foursquare aan radicaal te gaan veranderen door zijn bekende sociale netwerkdienst op te splitsen in twee losse applicaties. Naast Foursquare introduceerde het bedrijf ‘Swarm’: een nieuwe applicatie waarmee gebruikers kunnen zien waar hun vrienden zijn – een voormalige functie van de Foursquare-app.

Vandaag gaat de nieuwe app voor het eerst live, wat kun je er allemaal mee? Enkele nieuwe functies van Swarm werden gisteren al bekend gemaakt door Foursquare. Swarm wordt gepresenteerd als “the best way to keep up and meet up with your friends.”

Naast het vinden van vrienden in de buurt bevat de app een nieuwe functie genaamd Plans; een nieuwe manier om plannen te maken met vrienden. In tegenstelling tot andere ‘event systems’ biedt Swarm je geen uitnodigingslijst aan, maar kunnen gebruikers hun suggesties en plannen zo open stellen als ze zelf willen.

Naast plans bevat Swarm de functie Neighborhood sharing. In plaats van je vrienden een berichtje te sturen om te vragen of ze in de buurt zijn laat deze nieuwe dienst van Swarm zien welke vrienden bij jou in de buurt zijn en andersom. Gebruikers kunnen de dienst ook uitzetten wanneer ze niet willen dat hun vrienden constant weten waar ze zich bevinden.

Als laatste bevat Swarm ‘history search’ – volgens Foursquare één van de meest aangevraagde functies “of all time”. Met history search kunnen gebruikers zoeken naar een stad, persoon of een specifieke locatie en krijgen ze inzicht in al hun oude check-ins. Met deze functie wordt duidelijk dat Swarm nauw samen blijft werken met de Foursquare app, waarbij de nadruk nu is komen te liggen op het inchecken op locaties.

Toch hebben beiden applicaties door de nieuwe koers van het bedrijf ieder hun eigen specifieke kenmerken en daarmee specifieke doelgroep. Doordat de functie waarmee je kunt zien waar je vrienden zijn nu volledig is overgenomen door Swarm is er meer ruimte ontstaan voor de Foursquare app, die zich nu beter dan ooit kan richten op het inchecken op locaties en het verstrekken van informatie over de omgeving.

De keuze voor een extra applicatie is geen rare zet van het bedrijf. Foursquare kwam er namelijk achter dat slechts vijf procent van de gebruikers de originele applicatie openden om zówel vrienden te vinden als restaurants. Gebruikers kozen dus het één of het ander, maar vrijwel nooit allebei. Door het splitsen van de applicatie kan het bedrijf zich nu volledig op beide doelgroepen gaan focussen. Een slimme zet!