Numrush

Dit zijn de 7 dingen die Facebook gaat doen om nepnieuws aan te pakken

Facebook nepnieuws

Sinds de overwinning van Donald Trump raken de media niet uitgesproken over nepnieuws op Facebook. Nepnieuws blijkt namelijk daadwerkelijk een groot probleem te zijn geweest op Facebook in de laatste weken van de verkiezingscampagne. Het heeft daarmee invloed gehad op het stemgedrag van mensen; de vraag is alleen hoe groot die invloed is geweest.

Mark Zuckerberg noemde het een “bizar idee” dat nepnieuws invloed zou hebben gehad op de verkiezingsuitslag. Google-CEO Sundar Pichai is het niet met hem eens en zelfs Obama heeft zijn zorgen uitgesproken. Ondertussen heeft Buzzfeed deze week een uitgebreide analyse gemaakt van het nepnieuws op Facebook rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Er is ook goed nieuws: Google en Facebook gaan sites met nepnieuws uit hun advertentieprogramma’s weren, zodat het lastiger voor ze wordt om geld te verdienen. En Facebook gaat nog meer doen, kondigde Mark Zuckerberg begin deze week al aan. Wat precies, was echter onduidelijk. Tot hij dit weekend een uitgebreide post op zijn Facebook-profiel plaatste met de nodige uitleg.

7 maatregelen

Dit zijn de maatregelen waar Facebook op dit moment mee bezig is:

Het is afwachten of de maatregelen voldoende effect hebben, maar het is ieder geval goed om te zien dat Facebook wakker is geworden en nepnieuws gaat aanpakken. Het is daarbij bijzonder om te zien dat het bedrijf open is over waar het mee bezig is, zonder dat de functies in kwestie al zijn uitgerold (of het überhaupt zeker is dat ze er komen). Dat gebeurt niet vaak, maar de publieke druk is nu zo groot dat ze niet echt een keuze hebben bij het bedrijf.