Gaat Londen oude metrotunnels gebruiken als netwerk voor fietsers?

Wij mogen in Nederland bekend staan om de hoeveelheid fietsers, in Londen kunnen ze er ook wat van. De keerzijde van een grote hoeveelheid fietsers is de grote hoeveelheid ongelukken.

Daar lijken ze in Londen nu een innovatieve oplossing voor gevonden te hebben. Als je boven de grond te veel fietsers hebt, verplaats je ze gewoon naar een fietspad onder het wegdek. Ian Mulcahey, co-director van Gensler London, geeft aan dat zij op zoek zijn gegaan naar creatieve manieren om het vervoer in Londen te verbeteren.

Oude metrotunnels

De stad, dat bekend staat om haar enorme metronetwerk, heeft diverse metrotunnels die buiten gebruik zijn. London Underline, zoals het project genoemd wordt, wil buiten gebruik gestelde metrotunnels, metrostations en gangen opnieuw in gebruik nemen, maar ditmaal voor fietsers en wandelaars.

Hiermee kunnen zij het aantal fietsers op de weg verminderen en daarmee ook het aantal ongelukken reduceren. Het fietsnetwerk moet vervolgens aangekleed worden met winkels.

Strand_Tube_Station_-_eastern_platform_-_DSCF0806_(J50)

Kinetische energie

Echter is dit nog niet alles. Om het fietsnetwerk van energie te voorzien wil Gensler gebruik maken van kinetische energie, ook wel bewegingsenergie genoemd. De voetstappen van voetgangers zullen worden omgezet in energie om de winkels en de gangen van elektriciteit te voorzien. Deze kinetische technologie is ontwikkeld door PaveGen.

Door gebruik te maken van kinetische energie kan het fietsnetwerk zelfvoorzienend werken, waardoor er ook geen hoge huurprijzen nodig zijn voor de winkels.

london underline map

Inmiddels heeft Gensler twee belangrijke tunnels ontdekt die het wilt gebruiken om proef te draaien. Het gaat om een tunnel tussen Green Park en Charring Cross Road en een tunnel tussen Holborn en Aldwych. Daarnaast heeft het bedrijf ook aangegeven interesse te hebben in de buiten gebruik zijnde tunnels dichtbij Goodge Street.

Met het project heeft Gensler inmiddels al de prijs voor beste concept gewonnen tijdens de London Planning Awards.