Gamende kinderen tussen de 14 en 16 jaar scoren lager op toetsen

Britse onderzoekers hebben een verband gevonden tussen het gebruik van (draagbare) gameconsoles en relatieve lage toetsscores. De onderzoekers zijn er niet achter gekomen waarom dit verband bestaat.

Het National Children’s Bureau Northern Ireland heeft onderzoek gedaan met meer dan 600 kinderen die 14 tot 16 jaar oud waren in de jaren 2012 tot 2014. Uit het onderzoek blijkt dat van de kinderen die minimaal twee keer per dag gebruikmaken van een draagbare gameconsole, slechts 41 procent op de GCSE minimaal vijf toetsen afsloot met een A t/m C.

Bij niet-gamende scholieren sloot 77 procent minimaal vijf toetsen af met een A t/m C af. Dat blijkt het uit het onderzoek ‘ICT and Me‘. In het zelfde onderzoek wordt aangegeven dat er geen verband bestaat tussen het gebruik van social media en de toetsscores, desondanks 81 procent van de scholieren aangeeft social media te gebruiken.

De oorzaak van de lager scorende scholieren is niet bekend, wel zien de onderzoekers dat de scholieren steeds meer tijd online doorbrengen. Vier op de tien scholieren spendeert meer dan vier uur per dag online. Het internet wordt voornamelijk voor recreatie gebruikt; 43 procent van de onderzochten gebruikt de computer dagelijks voor maximaal een uur aan huiswerk.

Scholieren die de computer per dag drie uur gebruiken voor huiswerk scoren het best op toetsen: 79 procent scoort vijf of meer A t/m C op toetsen. Scholieren die over deze drie uur gaan of juist de computer niet gebruiken voor huiswerk scoren aanzienlijk lager.