Geluid in virtual reality maakt pijnbestrijding veel effectiever

Dat audio een vrij belangrijk onderdeel is van je virtual reality-ervaring mag inmiddels wel bekend zijn. Hoe meer zintuigen je aanspreekt, hoe intenser de ervaring van je film of game immers wordt. Het gebruik van geluid blijkt nu ook voor medische toepassingen van VR een cruciale toevoeging te zijn.

Tot die conclusie kwamen wetenschappers van de York St. John Univeristy in het Verenigd Koninkrijk. Zij lieten een groep van 32 volwassen een hand zo lang mogelijk in ijskoud water houden. Van tevoren werd gemeten hoe lang ze het zonder headset zouden volhouden. Vervolgens werd gemeten hoe lang ze hun hand in het water konden houden terwijl ze de virtual reality racegame Radial-G speelden op een Oculus DK2.

Wat blijkt? In het geval waarbij wél met geluid werd gespeeld, hielden de deelnemers het gemiddeld bijna anderhalf keer zo lang vol als de bij de keer dat ze geen geluid ervoeren, namelijk 79 seconden tegenover 56 seconden. Bij de eerste ervaring, waarbij de deelnemers hun hand in het water te hielden zonder VR-ervaring, hielden ze het zo’n 30 seconden vol.

Dat klinkt logisch: hoe meer zintuigen je kunt prikkelen in een VR-ervaring, hoe intensiever je de virtuele wereld zou ervaren boven wat zich in de echte wereld afspeelt. De wetenschappers hebben hun onderzoek gepubliceerd in het blad Royal Society Open Science. Volgens de onderzoekers was de test met koud water een goed startpunt, maar moet verder onderzoek uitwijzen hoe de resultaten in andere gevallen van pijnbestrijding zullen uitvallen.