General Motors gaat snijden in banen en productie, tot ergernis van Trump

General Motors gaat de productie van slecht verkopende modellen verminderen en snijden in de banen in Noord-Amerika. Reden is dat de markt voor traditionele auto’s op benzine afneemt, meldt Reuters. Het bedrijf gaat meer investeren in elektrische en autonome voertuigen.

Daarmee is dit de grootste herstructurering van het bedrijf sinds het failliet ging tien jaar geleden. Het bedrijf stelt dat er bijna 15.000 banen verdwijnen om het bedrijf sterk te houden. Ook zijn vijf fabrieken op de hoogte gesteld dat ze mogelijk gaan sluiten.

Bij drie fabrieken moet de productie volgend jaar stopgezet worden. Het gaat om Lordstown in Ohio, het Detroit-Hamtramck-complex in Detroit en Oshawa in het Canadese Ontario. Ook stopt het met het maken van diverse modellen die nu in elkaar gezet worden in deze fabrieken, zoals de Chevrolet Cruze en de Cadillac CT6.

Fabrieken in Baltimore en Warren hebben straks geen producten meer die ze moeten maken. In 2019 bestaat de kans dan ook dat die fabrieken gaan sluiten. Ook worden twee fabrieken buiten Noord-Amerika gesloten, maar het is onduidelijk om welke het precies gaat.

Kritiek Trump

De beslissingen konden echter wel rekenen op kritiek van de Amerikaanse president Donald Trump. Hij eiste onder meer dat de autofabrikant een nieuw voertuig vindt om in Ohio te gaan bouwen.

Ook zei Trump dat hij CEO Mary Barra had verteld dat hij niet blij was met haar beslissing om de productie in een fabriek in Ohio te verminderen. Ohio is een belangrijke staat in de campagne voor de presidentsverkiezingen van 2020. “Ik weet zeker dat ze in de nabije toekomst er iets anders inzetten. Ze kunnen er mar beter iets anders inzetten”, aldus Trump.

General Motors heeft niet direct gereageerd op de opmerkingen van Trump. Wel zei het bedrijf dat het andere locaties in Ohio heeft, waaronder een metaalcentrum in Parma.

Autonome auto’s

General Motors zegt dubbel zoveel geld te steken in elektrische en autonome voertuigen in de komende twee jaar. De bedoeling is dat er in 2023 20 nieuwe elektrische auto’s komen in Noord-Amerika, en tien modellen in China in 2020.