George Hotz: ‘Ik heb een betere zelfrijdende auto gebouwd dan Tesla’

George Hotz werd bekend als de hacker die de iPhone wist te jailbreaken onder de naam Geohot. Inmiddels is hij met iets heel anders bezig: Hotz bouwt een zelfrijdend systeem voor auto’s dat in zijn ogen beter is dan wat Tesla ontwikkelt.

En misschien nog wel het mooiste: hij deed dat door een normale auto om te bouwen met materialen die bij elkaar opgeteld minder dan 1000 dollar kosten. Hij ontwikkelt daarbij een kunstmatige intelligentie-systeem dat zo goed mogelijk probeert een menselijk chauffeur na te doen.

Op SXSW vertelde Hotz zijn verhaal. Scherp en vol vileine humor richting gevestigde bedrijven. En resulterend in een luid applaus van de zaal. Het verhaal begint bij kunstmatige intelligentie: “De computer kan nu een spelletje Go winnen, maar wat kunnen we met behulp van kunstmatige intelligentie bouwen dat echt indrukwekkend is en wat mensen op straat ook meteen begrijpen? Ik kwam tot de conclusie dat dat de zelfrijdende auto is.”

Tesla

Mobileye is het meest overgewaardeerde bedrijf dat ik ken - George Hotz“In juni 2014 belde een vriend van me, die bij Tesla werkt, over dat ze bezig waren met het ontwikkelen van AutoPilot. Uiteindelijk kwam ik aan tafel te zitten bij Elon Musk over de technische uitdaging. Immers: hoe zorg je ervoor dat auto op de weg kan kijken en alles kan herkennen? Tesla gebruikt daarvoor de techniek van Mobileye. Dat is het meest overgewaardeerde bedrijf dat ik ken”, aldus Hotz, die het systeem van Mobileye neerzet als totale crap. “Ik kreeg van Musk uiteindelijk de uitdaging om beter vision system te bouwen dan Mobileye.”

Hotz legt uit dat de basis van een zelfrijdende auto eigenlijk heel simpel is. “Als mens kijk je om je heen, dat kan een computer doen met een camera. En vervolgens zijn het twee nummers: hoe hard wil ik rijden en welke kant moet het stuur op. Het lastige is het denkproces dat, op basis van wat je ziet, bepaalt wat die nummers moeten zijn.”

Comma.ai

Kunstmatige intelligentie

Vervolgens gaat Hotz de diepte in met zijn verhaal en legt hij uit hoe kunstmatige intelligentie werkt. “Eigenlijk komt het er op neer dat je een wiskundige functie weet te ontwikkelen die iets zo goed mogelijk benadert. Het is de zoektocht naar de ideale universele functie. En daarbij draait alles om hoe goed de benadering is. Als je de perfecte benadering vindt, ben je god.”

Hij geeft het voorbeeld van computer vision: “Elke kind van drie weet hoe een stoel eruit, maar voor een computer was het een heel lastig probleem. Op basis van regels vaststellen hoe een stoel eruit ziet, werkt niet. Wat wel werkt is de computer een heleboel foto’s van een stoel geven en hem dan een functiebenadering laten doen.” Dit wordt supervised learning genoemd.

“Op die manier is het probleem van computer vision eigenlijk voor een heel groot deel opgelost de afgelopen jaren. Bij het herkennen van foto’s, wat image classification heet, maakt een computer inmiddels zelfs iets minder fouten dan mensen: ongeveer 5 procent.”

“En vision is echt iets heel moeilijk: een heel groot deel van je hersens wordt hiervoor gebruikt. Als het simpeler kon, had de evolutie daar wel voor gezorgd”, haalt Hotz aan om aan te geven hoe ver kunstmatige intelligentie inmiddels is.

Het concrete idee van Hotz was om hetzelfde idee van functiebenadering ook toe te gaan passen op autorijden om zo een zelfrijdende auto te kunnen bouwen. Door een systeem te voeden met het rijgedrag van heel veel menselijke bestuurders.

Garage

Alleen kwam de programmeur er uiteindelijk niet uit met Tesla, na drie maanden onderhandelen. “Elon Musk wilde in het contract een soort veto om systeem toch te kunnen weigeren als het af was en het zou werken zoals beloofd.” En dus besloot Hotz het zelf te gaan doen. In zijn garage. Door een Acura ILX om te bouwen.

“Ik had in het verleden al computers in auto’s gebouwd. Dat heb ik nu dus weer gedaan, samen met camera’s en sensoren. En voor de kunstmatige intelligentie heb ik gebruik gemaakt van open source machine learning-software, want -echt waar- de beste machine learning is open source.”

Hij heeft vervolgens de kunstmatige intelligentie getraind door simpelweg met de de auto te gaan rijden. En hij heeft daarnaast de mogelijkheid ontwikkeld om de auto digitaal aan te sturen, wat hij vervolgens heeft getest met een joystick. “En vervolgens was het een kwestie van die twee aan elkaar koppelen.”

Comma.ai

Toen bleek dat het werkte heeft Hotz een startup opgericht: Comma.ai. De missie van het bedrijf is het bouwen van de eerste supermenselijk driving agent ter wereld. En de ambitie ligt hoog: het bedrijf wil nog dit jaar een product op de markt brengen dat 1000 dollar of zelfs minder gaat kosten.

Autorijden is geen voorspelbare wiskunde, het is een dans - George HotzWaarom hij denkt dat zijn systeem beter is dan alle anderen? “Je wilt dat auto’s op een natuurlijke manier rijden, zoals een mens. Je moet in het verkeer continu voorspellen wat alle andere mensen op de weg gaan doen, mensen zijn daar heel goed in, anders gebeurden er wel veel meer ongelukken. Autorijden is geen voorspelbare wiskunde, het is een dans.”

Maar elke chauffeur is toch wel ergens niet zo goed in? “Ik wil heel veel chauffeurs het systeem laten trainen, het gaat om de wisdom of the crowd. Dan krijg je uiteindelijk het gemiddelde: de ideale chauffeur.”

Hotz is overtuigd van wat hij heeft ontwikkeld. “We komen achter je aan: Tesla, Cruise, GM, Uber, Volvo en Google”, besluit hij zijn presentatie. “En uiteindelijk komen we voor de banen, want de meeste banen zitten in de vervoerssector. En nog mooier: 70 procent van de economie draait om diensten. We worden zó rijk!”