De virale TikTok-hashtag #RomanEmpire onthulde een verrassend fenomeen: mannen denken dagelijks aan het Romeinse Rijk. Nieuwe data van veilingplatform Catawiki maakt duidelijk dat het niet alleen bij denken blijft. Sinds de premiére van Gladiator II laten de zoekopdrachten op Catawiki naar objecten uit het Romeinse Rijk een stijging van meer dan 260 procent zien.
Gladiator II geïnspireerde veiling
Om in te spelen op deze hernieuwde belangstelling, organiseert Catawiki een speciale veiling met iconische items uit de wereld van het Romeinse Rijk én beroemde films. Zo kunnen fans bieden op een paar sandalen gedragen in Gladiator II en een replica van de helm die Russell Crowe droeg in de originele film uit 2000. Ook zijn er objecten uit andere epische films, zoals een kostuum uit Troy (2004).
Naast filmmemorabilia zijn er ook authentieke Romeinse vondsten te koop, zoals een bijna 2.000 jaar oude marmeren buste en een zeldzame gladiatoren-tessera – een toegangskaartje voor gevechten in het Colosseum.
Escapisme en geschiedenis
Clara Rivera, expert bij Catawiki, verklaart de populariteit: “De fascinatie voor het Romeinse Rijk, opnieuw aangewakkerd door sociale media en films, weerspiegelt onze wens voor escapisme. Deze veiling biedt fans een unieke kans om letterlijk een stukje van deze oude wereld te bezitten.”
De veiling van objecten uit de Gladiator collectie is intussen live op Catawiki. De veiling eindigt op 24 december aanstaande.