Een nieuwe dag, een nieuwe concurrent voor Google’s – nog steeds niet officieel gelanceerde – slimme bril Glass. In dit geval de GlassUp, gemaakt in (volgens de producten) “hét land van design” Italië. Via Indiegogo proberen de bedenkers nu hun budget binnen te harken.
Het grote verschil tussen Google Glass en GlassUp zit hem volgens de makers niet alleen in het design. Ook de manier waarop het display werkt, waarbij de informatie in het centrum van het zichtveld wordt geprojecteerd, en de keus van een monochroom display wijken af van Google’s bril.
Maar het belangrijkste verschil is de manier waarop de bril gebruikt wordt. Waar Google’s slimme bril ook een soort sociale rol inneemt, met de mogelijkheid om foto’s en video’s te nemen en delen, is GlassUp vooralsnog alleen bedoeld om informatie op te halen en te tonen.
Compared to Google Glass, our eyeglasses are more focused on SHOWING information, in a very utilitarian approach. GlassUp is “receive only”. No photos or videos involved, no privacy issues.
De GlassUp werkt dus nauw samen met je smartphone en doet dat via Bluetooth. De eerste productieversies zijn al uitverkocht, maar mocht je er nóg eerder bij willen zijn, kun je via Indiegogo de eerste pre-productie bril op de kop tikken. Je bent dan wel $299 armer, wat overigens nog steeds stukken goedkoper is dan de $1500 voor Google Glass.
En over dat “strakke design uit de regio waar ook Ray Ban en Oakley hun ontwerpwerkzaamheden laten doen”?
“The image above shows a bulky optical. Forget about that: it is the 3d of the current prototype, we made it bulky because we need room to work on it. As soon as it’s finalized we’ll miniaturize it, no worry“. Ok, GlassUp.