Numrush

‘Snelladende Google AMP-pagina’s vanaf woensdag beschikbaar’

Het kan zijn dat je vanaf woensdag op Google zoekresultaten tegenkomt die op je telefoon linken naar een snelladende, aangepaste webpagina, in plaats van de originele pagina. Google start dan namelijk met de uitrol van wat Accelerated Mobile Webpages (AMP) wordt genoemd. Dat schrijft Ad Age; Google bevestigt of ontkent de datum niet.

Google AMP wordt veelal gezien als de tegenhanger van Instant Articles van Facebook. Ook dit zijn snelladende, uitgeklede webpagina’s voor mobiel gebruik. Een groot verschil is dat Facebooks systeem gesloten is -al kan vanaf april iedereen een Instant Article maken- terwijl Google kiest voor een open source-oplossing.

Volgens Google laden AMP-pagina’s 85 procent sneller dan originele webpagina’s. Pinterest testte het in de praktijk en concludeerde dat AMP-pagina’s zelfs vier keer zo snel kunnen laden en dat de pagina’s tot acht keer meer dataverkeer gebruiken. Een grote winst dus voor mobiele gebruikers.

Partners

In eerste instantie rolt Google AMP met een aantal uitgevers die Google hebben geholpen bij de ontwikkeling. Het gaat sowieso om BuzzFeed, de Wall Street Journal en de Washington Post. In Nederland heeft NRC deelgenomen aan het project, maar het is onbekend of hun AMP-pagina’s vanaf woensdag ook al opduiken in Google.

Google werkt trouwens niet alleen samen met uitgevers aan AMP, ook techbedrijven als Twitter, LinkedIn, Pinterest en WordPress doen mee. Vooral die laatste is interessant, omdat het hierdoor voor iedereen die WordPress als CMS gebruikt, automatisch mogelijk is om AMP-pagina’s te genereren.