Google betaalt uitgevers om content te leveren voor Google Stamp, een dienst waarmee het techbedrijf de concurrentie aan wil gaan met Snapchat Discover. Dat meldt Recode op basis van anonieme bronnen. Hoeveel Google de uitgevers zou betalen, is niet bekend.
Onder meer Condé Nast (Vogue, Vanity Fair, The New Yorker, Wired), Hearst (Cosmopolitan, ELLE, Esquire, Harper’s Bazaar), Time (Time, Fortune), Mashable, Mic.com, CNN, The Washington Post en Vox (Vox, The Verge, Recode) werken volgens bronnen van Recode samen met Google.
Google Stamp werd in augustus voor het eerst beschreven door The Wall Street Journal. Het woord ‘Stamp’ zou een samentrekking zijn van ‘Stories’ en AMP, Accelerated Mobile Pages. Dit is Google’s project om webpagina’s snel te laten laden, vergelijkbaar met Instant Articles van Facebook.
Advertenties
Net zoals Snapchat Discover kunnen uitgevers Google Stamp gebruiken om meerdere smartphone-vriendelijke slides te presenteren. Gebruikers kunnen een verhaal volgen door te swipen door slides met tekst, foto’s en video’s.
De Stamp-verhalen zouden volgens bronnen van Recode bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnen, maar uitgevers kunnen ze ook op hun eigen site plaatsen.
Volgens Recode heeft Google momenteel nog geen plannen om advertenties op het platform toe te staan. Het is daarom onwaarschijnlijk dat de uitgevers dankzij Stamp op de korte termijn veel omzet binnenhalen. Sommige bronnen zeggen tegen Recode wel dat uitgevers later de volledige advertentie-inkomsten kunnen opstrijken.
Recode vermoedt dat Google Stamp deze maand publiekelijk beschikbaar komt.