De homepage van NU.nl die compleet wordt overgenomen door een irritante knipperende advertentie van een telecomprovider. Een artikel op de site van RTL Nieuws dat tijdens het scrollen wordt onderbroken door een beeldschermvullende reclame. Een pagina met een countdown-klokje en een advertentie die ik te zien krijg als ik een artikel wil lezen op Forbes. Een televisiereclame van 30 seconden die ik als pre-roll moet bekijken om een filmpje van 20 seconden te zien bij de Telegraaf. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de advertenties die je anno 2017 tegenkomt op internet.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de ontwikkeling in de online advertentiemarkt.Niet onregelmatig wordt er gewaarschuwd voor de vicieuze cirkel waar de online advertentiemarkt in terecht is gekomen. Ik weet nog dat de skyscrapper (een grote, lange verticale banner) zijn intreden deed als alternatief voor de traditionele banner van 468 bij 60 pixels. Er was bij website-eigenaren discussie of deze banners niet te prominent waren.
Adblockers
Inmiddels zijn we in een situatie terecht gekomen waar advertenties met de jaren extremer zijn geworden, om maar de aandacht van gebruikers te pakken te krijgen. En het lijkt soms een sport te zijn geworden om de kruisjes bij een popup-advertentie zo onzichtbaar mogelijk te maken. Het moet immers vooral niet te makkelijk zijn om een advertentie weg te klikken. Alles om die paar cent te verdienen die je ontvangt als een gebruiker op een advertentie klikt.
Toen gebruikers er echt helemaal klaar mee waren en besloten een adblocker te installeren (in Nederland gebruikt 17 procent van de mensen er één) werden eigenaren van websites – vooral uitgevers – boos. Zo konden ze immers geen geld meer verdienen. Dus besloten sites gebruikers van adblockers te blocken. En adblockers op hun beurt besloten geld aan te nemen van advertentienetwerken om hun advertenties toch door te laten.