350 miljoen stemgerechtigden in de Europese Unie gaan in mei 2019 om te stemmen voor het Europees Parlement. Dat betekent dat er in de tussentijd ook weer veel politieke reclames gaan verschijnen, en Google heeft nieuwe regels ingesteld om inmenging van buitenlandse actoren en andere partijen te voorkomen.
De internetgigant zet daarbij vooral in op transparantie. Advertenties die een politieke partij, kandidaat of huidig Parlementslid benoemen moeten tegenover stemmers duidelijk maken wie voor de advertentie betaald. Daarnaast moeten politieke adverteerders eerst geverifieerd worden door het bedrijf, om er zeker van te zijn dat ze zijn wie ze zeggen dat ze zijn.
Transparantierapport
Ook gaat Google een Europees transparantierapport naar buiten brengen over de verkiezingsadvertenties. Verder komt er een doorzoekbare bibliotheek van de advertenties om meer informatie te geven over wie de advertenties koopt, op wie ze gericht zijn en hoeveel geld er wordt besteed.
Verder gaat het Google News Lab samenwerken met nieuwsorganisaties uit de 27 Europese landen om online fact checking te ondersteunen. Daardoor moeten lezers van nieuws zeker kunnen weten dat wat ze lezen ook klopt.