Google en BBC stomen Britse jongeren klaar om te werken in de digitale sector

De BBC, The Tech Partnership en Google hebben samen het Make It Digital Matchr-platform gelanceerd. Deze website staat vol interactieve content en is erop gericht om jongeren in aanraking te laten komen met digitale carrièremogelijkheden. De website richt zich op 16 tot 19-jarige jongeren en biedt allerlei handige middelen aan voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden.

Het meest opvallende op het platform is de interactieve quiz waarbij de Make It Digital Matchr kijkt naar je persoonlijkheid en dat koppelt aan bepaalde carrièremogelijkheden. De test werkt op basis van het bestaande DISC-model, maar is vormgegeven op een manier dat het past bij de doelgroep van het project.

BBC-test

Het platform probeert stereotypen te doorbreken door artikelen als “Are gaming jobs just for coders?” aan te bieden met interactieve content. Het artikel geeft een overzicht in de diverse functies die bestaan binnen de gamesindustrie en laat daarmee zien dat gameontwikkelaars niet alleen ‘nerds’ zijn.

Google geeft aan dat dit project nu belangrijker dan ooit is: uit onderzoek van The Tech Partnership blijkt dat de Britse techindustrie vier keer sneller graat groeien dan rest van de industrie. Kortom: waar er in sommige industrieën banen verdwijnen groeit de techindustrie enorm snel. Volgens de Europese Commissie heeft Europa in 2020 een tekort aan 800.000 technische werknemers. Google heeft daarom samen met de Europese Commissie voorgenomen om 1 miljoen Europeanen te onderwijzen in cruciale digitale vaardigheden.