Numrush

‘Google en Mastercard sloten advertentie-deal om aankopen in winkels te volgen’

Google

Google en Mastercard zouden vier jaar geleden een overeenkomst hebben gesloten, waardoor adverteerders bij Google konden zien of hun online advertenties tot verkopen in fysieke Amerikaansen leidden. Dat meldt Bloomberg op basis van vier ingewijden.

Als onderdeel van de overeenkomst kreeg Google een stapel transacties die via Mastercard gedaan werden. De informatie werd vervolgens ingezet om adverteerders de kans te geven om aankopen in winkels te volgen. Google betaalde Mastercard miljoenen dollars voor de data. Ook werd er gesproken over het delen van een deel van de advertentie-omzet.

Een woordvoerder van Google zegt dat er geen overeenkomsten zijn met partners over het delen van omzet. Verder weigerde de internetgigant om te reageren op de partnerschap met Mastercard. En ook Mastercard weigerde om te reageren op de deal.

Privacy

De meeste eigenaren van een Mastercard hadden geen idee dat ze ook in fysieke winkels gevolgd werden, omdat de overeenkomst nooit bekend werd gemaakt. Dit roept dan ook direct privacy-vragen op. Hoeveel data heeft Google eigenlijk van ons?

“Mensen verwachten niet dat wat ze in een fysieke winkel kopen gelinkt wordt aan wat ze online kopen”, aldus Christine Bannan, advocaat bij de Electronic Privacy Information Center (EPIC). “Dat is een veel te grote last die bedrijven bij klanten neerleggen en bedrijven doen niet genoeg om gebruikers te informeren over wat ze doen en welke rechten ze hebben.”

Reacties

Google heeft wel gereageerd op de advertentie-tool. Volgens een woordvoerder is het niet mogelijk voor de internetgigant en zijn partners om informatie die gebruikers persoonlijk kan identificeren in te zien. “We hebben geen toegang tot persoonlijke informatie van de creditkaarten en pinpassen van onze partners, en delen geen persoonlijke informatie met partners.”

Ook zegt het bedrijf dat je de mogelijkheid hebt om advertentie-tracking uit te zetten via Web and App Activity. Maar volgens de ingewijden hebben meerdere mensen vraagtekens gezet bij het feit dat er geen duidelijkere manier is voor Mastercard-klanten om de tracking uit te zetten.

Mastercard zegt ondertussen dat het transactietrends met verkopers en hun providers deelt, om hen te helpen bij “het meten van de effectiviteit van hun advertentiecampagnes”. De informatie bevat de verkoopaantallen en de gemiddelde grote van een aankoop. Individuele transacties en persoonlijke data zouden niet gedeeld worden.

70 procent

Google introduceerde de dienst vorig jaar, en zei toen dat het toegang had tot “ongeveer 70 procent” van de Amerikaanse creditcarts en pinpassen via partners. Wie die partners waren, zei het bedrijf niet. Wel geeft het aan dat het bedrijf mogelijk overeenkomsten heeft met andere creditcard-bedrijven. Het kan ook betekenen dat die 70 procent slaat op het aantal mensen met een Google-account.

Volgens ingewijden heeft de internetgigant ook nog twee andere betalingsbedrijven benaderd over het programma. Of daar al vergelijkbare overeenkomsten uit zijn gekomen, is nog onbekend.