Tot nu toe waren laptops met het Chrome OS voornamelijk goedkope, eenvoudige notebooks. Met de nieuwe Chromebook zet Google echter een eerste stap op de high-end markt en zouden de Chromebooks weleens de markt kunnen gaan veroveren.
Notebooks met Chrome OS kostten voorheen niet meer dan driehonderd dollar. Ze waren daarmee vooral gericht op scholen, studenten of mensen die een simpele laptop zochten voor eenvoudige taken zoals e-mail en internetten. Dit betekende echter ook dat de Chromebooks niet geschikt waren voor intensievere gebruikers. De notebooks hebben namelijk maar een beperkt geheugen, lage kwaliteit schermen en een trage processor.
Daar komt verandering in met de nieuwe Samsung Chromebook 2. Deze Chromebook komt in twee soorten: een 13.3 inch model met HD kwaliteit scherm voor 400 dollar en een 11.6 inch model voor 320 dollar. Beiden hebben de snelle, mobiele Samsung Exynos processor (dezelfde processor als in sommige Galaxy S5 smartphones) en 16GB geheugen. Dat lijkt weinig maar het idee van de Chromebook is dan ook dat de meeste documenten en programma’s benaderd worden via de cloud.
Hoewel deze configuraties nog steeds niet te vergelijken zijn met de equivalenten van Windows en Apple is het Chrome besturingsysteem wel een stuk lichter. Daardoor heeft de Chromebook minder kracht nodig om op ongeveer dezelfde snelheid te kunnen werken. En als de Chromebook van vierhonder dollar even functioneel is voor veel mensen als een MacBook Air van elfhonderd dollar – en ook nog een beter scherm heeft – dan zou het best een succes kunnen worden.
Daarnaast gaat Google meer “packaged apps” beschikbaar maken op de Chromebook zelf in plaats van alles via de cloud aan te bieden. Deze apps staan dus gewoon geïnstalleerd op je computer en draaien lokaal. Ze zijn er bij Google inmiddels achter dat niet iedereen altijd een even snelle verbinden heeft en bandbreedte wilt verbruiken aan het downloaden van programma’s.
Hoewel het aantal Chromebooks dat is verkocht tot nu toe maar één procent van alle verkochte computers die in 2013 zijn verkocht bedraagt, begint Google in het algemeen steeds meer de mobiele markt te domineren. In combinatie met de constante verbetering van zowel hardware als software en de inkomsten vanuit andere bronnen, heeft Google een lange adem om die ene procent te doen groeien.