Google heeft vandaag een plan uit de doeken gedaan om mobiele websites sneller te maken. Na veel ophef rondom advertentieblokkers op iOS en advertenties die mobiele websites ondragelijk langzaam maken, hoopt Google samen met verschillende uitgevers dit probleem op te lossen.
Het technische voorproefje is sinds vandaag beschikbaar en het project heeft de naam Accelerated Mobile Pages. Het systeem richt zich op allerlei oorzaken waardoor mobiele pagina’s vaak langzaam aanvoelen en te veel data gebruiken. Google werkt samen met onder andere The Guardian, The Washington Post, BuzzFeed en Vox Media (The Verge/Vox).
Via GitHub, een website om code te delen, kunnen ontwikkelaars de code bekijken en gebruiken van het Accelerated Mobile Pages-project. De code bestaat uit standaardoplossingen die door verschillende sites worden gebruikt en een nieuwe cachingtechniek, waardoor mobiel internet sneller moet worden. Richard Gingras, hoofd van Google News, is blij met deze toevoeging:
We’re here because we love the web and we feel the web can be better than it is. We can make the web great again.
Dit is in principe Googles antwoord op Facebook Instant Articles en Apple News, twee platformen waarbij de content wordt gehost door platformhouders en niet door de contentmakers. Google heeft namelijk baat bij een succesvol mobiel internet, de inkomsten van het bedrijf komen voornamelijk uit de verkoop van advertentieruimte. Deze advertenties worden omzeild als berichten worden bekeken op het platform van Facebook of in Apple News. Maar in tegenstelling tot Facebook en Apple is de code voor Accelerated Mobile Pages toegankelijk voor iedereen.