Numrush

Google gaat bedrijven updates laten publiceren in zoekmachine

Google Posts

De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn een mooi moment voor Google om te experimenteren met nieuwe functionaliteiten. De functie die op lange termijn de grootste impact kan hebben is de mogelijkheid die presidentskandidaten hebben om korte updates naar de zoekresultatenpagina van Google te posten. Ik schreef daar eerder al over. Inmiddels is duidelijk dat Google deze functie breder gaat uitrollen dan alleen voor Hillary Clinton en Donald Trump.

Bedrijven en “prominente personen” kunnen zich via een speciale site nu aanmelden voor een wachtlijst. Hoe de uitrol van de functie er verder uit gaat zien is onduidelijk. Er zijn inmiddels al wel enkele voorbeelden opgedoken van bedrijven die de functie gebruiken. Voor Nederlandse gebruikers zijn de posts nog niet zichtbaar, ook niet rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Als de functionaliteit verder wordt uitgerold zal dat zorgen voor een fundamentele verandering in de zoekmachine, omdat menen en bedrijven de mogelijkheid krijgen om toegang te krijgen om te publiceren via de zoekresultatenpagina.

Een volgende mogelijkheid zou kunnen zijn dat je in de Google-app de updates van bedrijven en mensen in een soort tijdlijn te zien krijgt, op basis van je interesse en zoekgedrag. Waarmee Google na het mislukte Google+-avontuur alsnog een publicatieplatform krijgt.