Numrush

Google gaat websites vertellen dat ze irritante advertenties tonen

Google heeft een nieuw initiatief waar menig internetgebruiker blij van zal worden: de internetgigant gaat het websites vertellen als ze advertenties tonen die mensen irritant vinden. De websites kunnen vervolgens hun Ad Experience Report bezoeken om meer informatie en screenshots te vinden over de advertentie in kwestie.

De kans is dus groot dat je minder pop-ups gaat zien, aangezien die door vrijwel iedereen vervelend worden gevonden. Volgens onderzoek van de Coalition for Better Ads is dat zelfs de reden dat je een website niet meer bezoekt of een ad blocker installeert. En als je advertenties blokkeert, verdient een website minder geld.

Ook gaat Google het vertellen als je mobiele website te vol staat met advertenties. Volgens het onderzoek van de coalitie zitten er namelijk vaak veel te veel advertenties op een website voor zo’n klein scherm.

Betere advertenties

Het betekent overigens niet dat je minder advertenties gaat zien. Het idee van Google – dat zijn voornaamste omzet uit advertenties haalt – is dat ze vervangen worden met varianten die beter te tolereren zijn.

Maar het heeft dus wel voordelen voor zowel de gebruiker als de eigenaar van de website: als gebruiker zie je minder vervelende advertenties en de eigenaar heeft een grotere kans dat je die ad blocker achterwege laat, en hij dus meer geld verdient.