Google Glass is in het verkeer net zo gevaarlijk als een smartphone. Dat blijkt althans uit het eerste wetenschappelijke onderzoek dat er is gedaan.
Onderzoekers aan de Universiteit van Florida deden de afgelopen maanden intensief onderzoek naar de invloed van Google’s slimme bril op deelnemers in het verkeer.
Voor het onderzoek stapte 40 deelnemers als bestuurders in een simulator. Tijdens het simuleren van een autorit werd hen gevraagd om een tekstbericht te versturen via smartphone of Google Glass.
De uitkomst toont aan dat de bril net zo afleidend kan zijn als een smartphone.
Als we kijken naar de snelheid waarmee bestuurders reageren op een onverwachte situatie – hoe snel ze op de rem trappen – zien we feitelijk geen verschil.
Eenmaal geconfronteerd met een onverwachte situatie in het verkeer, bleek er geen significant verschil te zijn tussen de reactie en reactietijden van bestuurders met een smartphone en bestuurders voorzien van Google Glass.
Gebruikers van Google Glass kunnen gebruik maken van stemherkenning om te reageren op smsjes of e-mails.
“Kijken betekent niet direct dat je ook ziet”, aldus hoofdonderzoeker Ben Sawyer, die er op wijst dat de manier waarop je hersenen de dubbele interactie verwerken hetzelfde blijft.
Versneld herstel
Opvallend genoeg reageerde de dragers van de slimme bril wel anders ná de bijna-botsing in de simulator. Terwijl smartphone-gebruikers bijna direct na het bijna-ongeval meer afstand namen van de auto’s voor hen, veranderen de brildragers niets aan hun rijgedrag.
Sawyer benadrukte dat deze ontwikkeling zich over de hele linie liet zien, wat er toe leidde dat de bestuurders met Google Glass ook sneller weer met vol vertrouwen en volle vaart deel namen aan het verkeer.