Google geeft duidelijk gas op de verdere groei van het mobiele internetverkeer, met de nieuwe ‘mobile friendly’-functie en het feit dat die sites beter scoren in zoekopdrachten voorop. Met goede reden blijkt: in 10 landen is de zoekmachine intussen groter op mobiele apparaten dan op desktop computers en laptops.
In gesprek met Search Engine Land was de Grote G overigens niet heel scheutig met informatie. Het bedrijf stelde dan wel dat resultaten een optelsom zijn van smartphones en tablets versus desktops en laptops, maar daar bleef het vooralsnog bij. Ook wilde Google niet bekend maken welke 10 landen het betrof, op de Verenigde Staten en Japan na.
Maar wanneer we het aantal zoekopdrachten via Google en de mobiele penetratie bij elkaar zetten, kunnen we wellicht al snel een beeld van die top 10 krijgen.
Naast de aanpassingen in het zoekalgoritme maakt Google ook werk van het aanbieden van betere advertentiemogelijkheden op mobiel . Nieuwe bannerformaten moeten adverteerders de mogelijkheid bieden om gerichter op mobiel te kunnen adverteren via Google’s netwerk.
Al met al een duidelijk statement van de zoekgigant: Als ‘mobiel’ nog niet op je agenda stond, maak er dan rap werk van!