Dat Google Glass nuttig kan zijn binnen verschillende beroepen is gebleken. Van chirurgen, de brandweer en stewardessen tot de politie en stylisten; velen experimenteerden in hun werk al met Glass op hun neus. Dit succes is Google niet ontgaan, deze week kondigde het bedrijf ‘Glass at Work’ aan.
Glass at Work is een programma waarmee het gebruik van Glass op de werkvloer moet worden uitgebreid. Google gaat zich daarom specifieker richten op meer praktische applicaties. Het bedrijf stelt in een bericht op Google Plus: “If you’re a developer who is creating software for U.S based enterprises, we’d love your help in building the future of Glass at Work.”
Tot nu toe focuste Google zich met Glass voornamelijk op de consumentenmarkt. Functies als navigatie, video chat, een fotografie zou de slimme bril aantrekkelijk moeten maken voor de ‘normale’ mens.
Of we in de nabije toekomst veel mensen op straat met Glass zullen zien lopen is echter de vraag. Gister werd bijvoorbeeld bekend dat meer dan zeventig procent van de Amerikanen Glass niet zouden gaan dragen vanwege privacy-issues. Ook de zichtbare aanwezigheid van de nerdy bril staat veel mensen tegen er daadwerkelijk een te gaan kopen.
Een focus van Google op het bedrijfsleven is dan ook niet zo gek. Eerder gebruik van Glass op de werkvloer heeft aangetoond dat er productiever kan worden gewerkt; denk aan chirurgen die nu hun handen vrijhouden om te opereren terwijl ze van informatie worden voorzien. Dit kan bijvoorbeeld tijd en geld besparen, of zelfs levens redden in het geval van de chirurg.
Wanneer Glass geen succes wordt op de consumentenmarkt is er dus altijd nog hoop voor Google; de werkvloer lijkt de ultieme plek voor het gebruik van het slimme apparaat.