Dat kunstmatige intelligentie ook in de creatieve sector gebruikt kan worden, bewijst Project Magenta van Google. Daarin kijkt het bedrijf in welke mate slimme algoritmes kunnen toegepast worden op kunst. Het nieuwste resultaat uit de koker van het project is Sketch-RNN, een kunstmatige intelligentie die eenvoudige tekeningen van objecten en dieren kan maken.
Daarvoor maakte het bedrijf gebruik van een dataset van tekeningen uit Quick, Draw!, een spel van Google waarbij een kunstmatige intelligentie moet raden wat voor object je tekent. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat de tekening is voortgekomen uit bewegingen met een ‘pen’, schrijven de onderzoekers in een blog. Die pen beweegt in een bepaalde richting en wordt soms opgetild tot de tekening af is.
De kunstmatige intelligentie bekijkt de tekening die door een mens is gemaakt en probeert op basis daarvan zijn eigen tekening te maken. De computer maakt geen kopie van de afbeelding, benadrukken de onderzoekers, maar leert echt hoe hij bijvoorbeeld een kat moet tekenen. Dat blijkt ook uit onderstaand voorbeeld, waarin duidelijk wordt dat het algoritme weet dat een kat maar twee ogen heeft (en maar weinig op een tandenborstel lijkt).
Volgens de onderzoekers kan dit onderzoek onder andere helpen bij het begrijpen van menselijke creativiteit. Het algoritme Sketch-RNN zou ook gebruikt kunnen worden door patroonontwerpers, suggereren de onderzoekers. Die zouden hiermee een groot aantal ontwerpen kunnen genereren die niet hetzelfde zijn, maar wel op elkaar lijken.