Google laat Amerikaanse presidentskandidaten berichten publiceren in zoekresultaten

Google

Het klinkt als een leuk dingetje rondom de Amerikaanse presidentsverkiezingen, maar het zou zomaar de doorbraak kunnen zijn naar de volgende stap voor Google als zoekmachine. De diverse presidentskandidaten kunnen namelijk updates gaan plaatsen bij Google die worden getoond bij relevante zoekresultaten. Daarmee wordt de zoekmachine een soort medium waar direct content op kan worden gepubliceerd.

De posts, die de campagneteams van de diverse kandidaten kunnen plaatsen, worden getoond als een kaarten, waar je doorheen kunt scrollen. De functie is onder meer bedoeld om de kandidaten tijdens de debatten nog wat extra uitleg te laten geven of uitspraken van hun tegenstanders te laten weerleggen, waar dat niet lukte in het debat.

Volgens Google zijn de zoekresultaten een logische plek voor deze posts, omdat veel mensen de zoekmachine gebruiken om iets op te zoeken tijdens de debatten. Daarnaast concurreert Google hiermee met Twitter, wat populair is als tweede scherm bij debatten en waar de diverse presidentskandidaten updates kunnen posten.

Google presidentskandidaten

De functie is een pilot, maar het biedt natuurlijk kansen om in de toekomst personen of media de mogelijkheid te geven om content te delen via dergelijke kaarten binnen de zoekmachine. Via de knowledge graph is Google al veel zoekvragen direct gaan beantwoorden met informatiekaarten die automatisch worden samengesteld uit allerlei bronnen. Partijen (gereguleerd) zelf toegang geven tot het publiceren van informatie tussen de zoekresultaten is daarom best een een logische stap.