Numrush

Google maakt adverteren in Google Maps gemakkelijker

Google Maps

Google is koning van de online advertenties – dus het geen wonder dat de reclamebanners zich ook een wegbanen naar Google Maps. Dat gebeurt op een interessante manier: bedrijfseigenaren kunnen pins van hun eigen locaties promoten, waardoor ze sneller tijdens een zoektocht naar boven komen. Zoek je in Google Maps naar een koffietent? Dan zie je een koffietent die adverteert wellicht bovenin de zoekresultaten, met daarbij een leuke deal.

Reclamemakers kunnen al langer hun locaties binnen Google Maps adverteren, maar het nieuwe reclamemodel stelt ze in staat speciale deals in de kaartendienst te tonen. Zo kan een pizzatent bijvoorbeeld een kortingscode bij z’n winkels zetten, of toont een winkel een actiebon waardoor je twee voor de prijs van één haalt.

Daarnaast zullen pins waarvoor reclame wordt gemaakt ook makkelijker in beeld komen, zodat ze sneller opvallen. Goed nieuws voor adverteerders, maar wat gaat dit voor gebruikers betekenen? Het risico is immers dat je onnodige locaties in beeld krijgt, enkel omdat de beheerders ervan toevallig Google betalen. En dan wordt Google Maps net wat onhandiger. Het bedrijf zal daar vermoedelijk een goede balans in moeten vinden.