Numrush

Google maakt strengere regels voor advertenties van tech-helpdesken

Google Chrome smartphone

De kans is groot dat je ze wel eens aan de telefoon hebt gehad: oplichters die claimen dat ze van de helpdesk van Microsoft zijn. Dit soort praktijken gebeuren steeds vaker. Daarom heeft Google beperkingen opgezet voor advertenties van bedrijven die tech support bieden. Dat meldt het bedrijf in een blogbericht.

De bedoeling is dat oplichters door de strengere regels niet langer advertenties plaatsen voor de zogenaamde helpdesken. Een van de stappen die Google daarvoor neemt is het introduceren van een verificatiesysteem.

Dat systeem moet ervoor zorgen dat alleen legitieme aanbieders het advertentie-platform kunnen gebruiken. De functie verschijnt in de komende maanden. Natuurlijk betekent dit niet dat we nooit meer advertenties van oplichters zullen zien, maar het zou in ieder geval een stuk moeilijker voor kwaadwillenden moeten worden om reclames te plaatsen.

3,2 miljard advertenties

Overigens verschijnen er nogal wat slechte advertenties op het platform van Google. Naar eigen zeggen zijn er vorig jaar 3,2 miljard advertenties die de regels van het bedrijf overschrijden verwijderd. Dat zou neerkomen op 100 slechte advertenties per seconde.