Google heeft vanavond tijdens de Game Developers Conference (GDC) in San Francisco Stadia onthuld. Stadia is een nieuw platform voor gamers, mensen die games streamen (en anderen die die streams bekijken) en ontwikkelaars. De nieuwe dienst moet een “game-platform voor iedereen” zijn, zo vertelde CEO Sundar Pichai tijdens het evenement.
Afgelopen herfst werd al een voorproefje van Stadia gegeven, toen nog onder de naam Project Stream. Toen kon een beperkt aantal spelers Assassin’s Creed Odyssey in de Chrome-browser streamen. Al snel verschenen berichten dat Google aan een streamingdienst voor games werkte, maar het blijkt nu dus meer te zijn dan dat. Het is een compleet platform.
Het belangrijkste onderdeel van dat platform is het streamen van games. Daardoor hoef je het spel niet te downloaden of een fysieke versie te kopen, maar wordt het vanaf een datacentrum van Google gestreamd naar Chrome op jouw apparaat. Games kunnen dan ook op nieuwe manieren gedeeld worden, bijvoorbeeld via een linkje.
Zie je verder bijvoorbeeld trailer van een spel op YouTube, dan komt er nu mogelijk een ‘speel op Stadia’-knop. Vervolgens Binnen vijf minuten speel je de game in je browser, zonder deze te downloaden. Dit moet eigenlijk vrijwel direct zijn. En het werkt ook met bijvoorbeeld een link.
https://youtu.be/HikAuH40fHc
Streamen in 4K
Met Stadia moet je games kunnen streamen op ieder scherm dat beschikbaar is. Dit kan op desktops, telefoons, tv’s, via je Chromecast, en ieder ander apparaat dat Chrome kan draaien. De spellen worden gestreamd vanaf een datacentrum van Google zelf.
Stadia ondersteunt direct resoluties tot 4K met 60fps. In de toekomst moet dit zelfs nog verder opgeschaald worden naar 8K met 120 fps. Daarnaast kun je het gamen direct en tegelijkertijd naar YouTube streamen met dezelfde resolutie, zodat anderen mee kunnen kijken met jouw spel.
Daarnaast wordt cross-platform gamen ondersteund. Daarmee wordt het ook mogelijk om opgeslagen spellen mee te nemen naar je gestreamde versie van de game. Met het zogenaamde Stream Connect wordt split-screen multiplayer ook weer een mogelijkheid.
Streamen op YouTube
Zoals gezegd kun je games dus direct naar YouTube gaan streamen. Maar er komen meer interessante functies, zoals Crowd Play. Daarmee kunnen YouTube Creators het voor hun kijkers mogelijk maken om mee te doen aan het spel dat op dat moment live gestreamd wordt.
Zie je dus iemand een game live naar YouTube streamen, dan kun je via een knop zelf in het spel mee gaan doen aan dat exacte potje. Je komt dan in een lobby terecht, waarna je ingedeeld wordt in hetzelfde potje als degene op YouTube waar je naar aan het kijken was.
Ook nieuw is State Share, waarmee ontwikkelaars de gamers een speelbaar moment in een game kunnen laten opzetten. Die momenten kun je vervolgens delen via bijvoorbeeld sociale media, waarop anderen vanaf dat moment zelf verder kunnen spelen. Ze gaan dan niet verder met jouw spel, maar starten een eigen spel vanaf het moment dat jij gedeeld hebt. Wel hebben ze mogelijk de items in jouw inventaris in het spel en hetzelfde aantal punten.
Eigen controller
Hoewel je de games met iedere USB-controller kunt gaan spelen, heeft Google ook een eigen controller onthuld. Het gaat om de Stadia Controller, die lijkt op een mix tussen een Xbox- en PS4-controller. Het apparaat werkt met de dienst door direct verbinding te maken via WiFi en het te linken aan een game-sessie in de cloud. Mogelijk helpt dit met latency en het verplaatsen van een spel van één apparaat naar een andere.
De controller komt met diverse extra knoppen, zoals een knop om clips op te nemen en direct te delen met YouTube. Met Google Assistant is het bovendien mogelijk om een walkthrough op YouTube te vinden van een moeilijk stukje in een spel. Op de Stadia-controller klik je op de Assistant-knop, vraag je om een walkthrough en die verschijnt direct. Daardoor hoef je dus niet meer uit het spel te gaan om die video op te zoeken, maar kun je het direct doen.
Gamestudio
Tot slot werd Stadia Games & Entertainment gelanceerd, een gamestudio van Google zelf. Dit bedrijf moet spellen exclusief voor het nieuwe platform gaan ontwikkelen. Het bedrijf wordt geleid door Jade Raymond, die eerder bij Sony, Electronic Arts en Ubisoft werkte. Ze leidde onder meer de ontwikkeling van de allereerste Assassin’s Creed, toen ze bij Ubisoft Montreal werkte.
Stadia lanceert dit jaar, al is een exacte datum nog niet bekendgemaakt. De lancering vindt ook in “een groot deel van Europa” plaats, al werden exacte landen niet genoemd. Deze zomer moeten er meer details bekendgemaakt worden over Stadia, de controller en de gamestudio.