Dat computers in staat zijn om grootmeesters te verslaan tijdens een potje schaken is al langer bekend. Echter brengt Google de software naar een nog grotere hoogte. Zo is de nieuwe computer van Google in staat om mensen te verslaan bij het welbekende jaren ’70 spel Space Invaders, zo meldt Mashable.
Google heeft software ontwikkeld op het gebied van artificial intelligence (kunstmatige intelligentie), waardoor computers in staat zijn om games beter te spelen dan mensen. Via artificial intelligence kunnen zij computers hetzelfde laten functioneren als het menselijk brein, waardoor de software zelflerend is.
De software is in staat om constant de laatste vier frames van een game terug te kijken, waarop wordt besloten welke handeling er moet worden verricht. Om aan te geven hoe veel vier frames is: ongeveer een vijftiende van een seconde. Op deze manier kan de software zichzelf aanleren hoe het spel gespeeld moet worden en kunnen er keuzes gemaakt worden.
Deepmind, dat in 2014 door Google werd overgenomen, ontwikkelde deze software al eerder. Zo wist Deepmind het voor elkaar te krijgen dat zeven games beter gespeeld werden door een computer, dan door mensen. Google besloot Deepmind over te nemen en de technologie verder te ontwikkelen.
Inmiddels heeft Google de vernieuwde software getest op 49 ‘old school’ Atari games, waaronder Space Invaders. In 22 gevallen presteerde de computer met de specifieke software beter dan mensen en werd het spel vlekkeloos uitgespeeld. De populaire old school game Pac-Man bleek overigens wel te moeilijk voor de computer. De software was niet in staat om ver genoeg ‘vooruit te denken’, waardoor het happertje regelmatig in de problemen kwam.
Dit geeft aan dat er nog wel wat werk aan de winkel is, maar het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat computers beter kunnen gamen dan wij.
Kunstmatige intelligentie wordt over het algemeen als een groot goed beschouwd, maar onder andere Bill Gates en Elon Musk hebben twijfels over de toepassingen. Zo heeft Musk eerder al laten weten ook bang te zijn voor de gevaren van kunstmatige intelligentie.