Het gebeurt niet heel vaak dat ik een hardop mijn vreugde uit, terwijl ik goed nieuws lees. Afgelopen week was echter zo’n moment, toen ik las dat Google -eindelijk- gaat investeren in podcasts en het ook meteen goed aanpakt.
Wat Google precies gaat doen wordt uitgelegd in een serie van vijf artikelen op Pacific Content, maar ik geef je met liefde een korte samenvatting. In plaats van een losse app voor podcasts te lanceren, maakt Google podcasts onderdeel van de verschillende producten en diensten het bedrijf heeft: de zoekmachine, de Google Assistent en Android.
Podcasts in Google
Misschien wel het belangrijkste is dat podcasts per direct opduiken in de zoekmachine binnen Android. Een podcast krijgt daarbij een eigen ‘kaart’ met een lijst van de meest recente episodes die je direct kunt afspelen. Je kunt je vanaf hier ook direct abonneren op een podcast en je abonnementen worden gebundeld in een soort app die onderdeel is van Android.
Het klinkt als een hele kleine en simpele toevoeging, maar het feit dat Google in zijn zoekmachine podcasts als zijnde podcasts gaat weergeven (en niet als een link naar een site), zorgt dat mensen zonder technische beperkingen kunnen luisteren naar iedere podcast die gemaakt wordt. Het maakt het medium daarmee toegankelijk voor iedere Android-gebruiker, ook voor mensen die nog nooit naar een podcast hebben geluisterd.
Zoek je een podcast over een specifiek onderwerp dan was er eigenlijk geen goede manier om die te ontdekken Deel deze quoteOok voor trouwe podcastluisteraars is dit prettig: zoek je een podcast over een specifiek onderwerp dan was er tot nu toe eigenlijk nog geen goede manier om die te ontdekken. De zoekfuncties van podcast-apps zijn gewoon een stuk minder krachtig dan de algoritmes van Google. Zoals Steve Pratt, die de reeks artikelen voor Pacific Content schreef, al voorspelt: SEO voor podcasts gaat nu plots heel belangrijk worden.
Device-onafhankelijk
Een tweede belangrijk onderdeel van Google’s podcaststrategie, is dat hij device-onafhankelijk is. Ja, de nieuwe mogelijkheden om podcasts te zoeken en erop te abonneren zijn onderdeel van Android, maar ook van de Google Assistent. Dat betekent dat je de podcasts waar je naar luistert ook kunt afspelen op bijvoorbeeld de Google Home. Je kunt de speaker simpelweg vragen om je favoriete podcast af te spelen en hij gaat verder waar je gebleven was, zoals je dat kent van bijvoorbeeld Netflix. De bedoeling is dat dit uiteindelijk werkt op ieder apparaat waar je Google gebruikt (dus bijvoorbeeld ook op een iPhone).
Google heeft verder een aantal slimme details in zijn podcast-aanpak verwerkt. Zo kun je als maker bijvoorbeeld kiezen om een doneerknop toe te voegen aan de detailpagina van je podcast. Verdien je met je podcast geld door middel van donaties, dan kunnen mensen direct vanuit de plek waar ze naar je podcast luisteren een donatie doen.