Google stopt volledige mobiele apps in online advertenties

Afgelopen maand hoorden we al dat Google volledige mobiele apps gaat streamen, wat het bijvoorbeeld mogelijk maakt om informatie uit deze apps in zoekresultaten te tonen. Het lijkt er echter op dat deze techniek ook voor advertenties gebruikt zal worden. Google gaat namelijk smartphone-apps in online reclames streamen.

Op deze manier moeten advertenties een voorproefje geven van hoe een app werkt. De app-reclames zijn maximaal 60 seconden te gebruiken, waarna je ervoor kan kiezen om de app voor jezelf te kopen. Een slimme manier van adverteren die misschien wel tot stijgende app-verkopen kan leiden. Zo kan je bijvoorbeeld een minuut Candy Crush Saga spelen in de advertentie, voor je besluit de app te downloaden.

De apps staan geïnstalleerd op servers van Google, vanaf waar ze vervolgens naar gebruikers worden gestreamd. Hierdoor is de streamtechniek vergelijkbaar met bijvoorbeeld Playstation Now, waarmee je games vanaf een server naar je scherm streamt.

Google testte de app-advertenties al langer, maar nu is de functie voor alle ontwikkelaars die willen adverteren beschikbaar. Tenminste, als ze een Android-app maken. De nieuwe optie werkt namelijk alleen nog op Google’s mobiele besturingssysteem.