De relatie tussen internetbedrijven en uitgevers is altijd een moeilijke geweest. Aan de ene kant schuiven Facebook en Google het overgrote deel van het complete online advertentiebudget naar binnen, maar tegelijkertijd helpen ze media aan een flink bereik. Een complicerende factor daarbij is dat de internetbedrijven met hun algoritmes de controle hebben over dat bereik. Waar media vroeger hun distributie en inkomsten zelf beheerden, zijn ze nu deels afhankelijk van deze twee reuzen uit Silicon Valley.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over Google SubcriptionsAls je specifiek kijkt naar Facebook dan zie je dat de verhouding tussen de media en het internetbedrijf een dieptepunt heeft bereikt. Facebook ligt onder vuur voor zijn rol in de verspreiding van desinformatie, maar ook door het afnemende bereik van artikelen op Facebook en het gebrek aan de mogelijkheid voor uitgevers om geld te verdienen via het platform.
Mede door de investeringen van Facebook in video zag je, zeker in de VS, dat uitgeverijen vol inzetten op het produceren van video. Alleen bleek geld verdienen lastig en wordt deze pivot to video gezien als een mislukking. Ook Instant Articles maakte zijn belofte niet waar. Deze snelladende artikelen waren de perfecte vorm om artikelen te lezen binnen de Facebook-app. Het internetbedrijf luisterde alleen veel te laat naar uitgevers die bijvoorbeeld hun paywall wilden integreren of vroegen om meer mogelijkheden om geld te verdienen met advertenties binnen Instant Articles.
Zelf vind ik Instant Articles nog steeds een hele mooie technologie vanuit het perspectief van de gebruiker, maar inmiddels zijn het vooral de makers van nepnieuws die nog gebruik maken van de snelladende artikelen.