Numrush

Google probeert het vertrouwen van uitgevers te winnen met Google Subscriptions

De relatie tussen internetbedrijven en uitgevers is altijd een moeilijke geweest. Aan de ene kant schuiven Facebook en Google het overgrote deel van het complete online advertentiebudget naar binnen, maar tegelijkertijd helpen ze media aan een flink bereik. Een complicerende factor daarbij is dat de internetbedrijven met hun algoritmes de controle hebben over dat bereik. Waar media vroeger hun distributie en inkomsten zelf beheerden, zijn ze nu deels afhankelijk van deze twee reuzen uit Silicon Valley.

Als je specifiek kijkt naar Facebook dan zie je dat de verhouding tussen de media en het internetbedrijf een dieptepunt heeft bereikt. Facebook ligt onder vuur voor zijn rol in de verspreiding van desinformatie, maar ook door het afnemende bereik van artikelen op Facebook en het gebrek aan de mogelijkheid voor uitgevers om geld te verdienen via het platform.

Mede door de investeringen van Facebook in video zag je, zeker in de VS, dat uitgeverijen vol inzetten op het produceren van video. Alleen bleek geld verdienen lastig en wordt deze pivot to video gezien als een mislukking. Ook Instant Articles maakte zijn belofte niet waar. Deze snelladende artikelen waren de perfecte vorm om artikelen te lezen binnen de Facebook-app. Het internetbedrijf luisterde alleen veel te laat naar uitgevers die bijvoorbeeld hun paywall wilden integreren of vroegen om meer mogelijkheden om geld te verdienen met advertenties binnen Instant Articles.

Zelf vind ik Instant Articles nog steeds een hele mooie technologie vanuit het perspectief van de gebruiker, maar inmiddels zijn het vooral de makers van nepnieuws die nog gebruik maken van de snelladende artikelen.

Initiatieven van Google

Waar de relatie tussen Facebook en media zeker het afgelopen jaar is verslechterd, probeert Google er juist in te investeren. Het ontwikkelde Google AMP, een techniek die lijkt op Instant Articles, maar een stuk opener is. Door AMP te ontwikkelen in nauwe samenspraak met uitgevers, staat er een product met meer mogelijkheden en vrijheden voor uitgevers. En er wordt continu aan doorontwikkeld.

AMP wordt uitgebreid met nieuwe advertentiemogelijkheden en de technologie wordt ingezet om e-mail interactief te maken, om maar twee voorbeelden te noemen. En, niet onbelangrijk: Google gaat de paywalls van uitgevers integreren binnen AMP én daarbuiten met één centraal systeem: Google Subscriptions.

Tijdens de Digtial News Ininiative Summit, een congres voor uitgevers van Google’s investeringfonds voor journalistiek in Europa, werden afgelopen donderdag meer details bekend gemaakt over hoe Google het voor gebruikers mogelijk wil maken om met één klik een abonnement af te sluiten op een mediatitel.

Google Subscriptions

Met Subscriptions wil Google uiteindelijk twee dingen makkelijker maken voor gebruikers. Als eerste: het abonneren, door daar simpelweg een knop van te maken, waarbij je de gegevens uit je Google-account gebruikt om een abonnement af te sluiten. Daarnaast wil het bedrijf het makkelijker maken voor gebruikers om content te consumeren. Doordat je abonnement gekoppeld is aan je Google-account ben je automatisch ingelogd en kunnen de artikelen van de media waar je lid van bent makkelijker worden aangeboden binnen Google-diensten zoals Google News.

De grote vraag is of uitgevers het afsluiten van abonnementen in handen willen geven van Google De grote vraag is natuurlijk of uitgevers erop zitten te wachten om het afsluiten van abonnementen in handen te geven van Google. Het internetbedrijf is zich hier echter heel bewust van, het legt de controle en de data over de abonnementen neer bij de uitgevers en is letterlijk een tussenpersoon die de aanmeldprocedure en het gebruik van het abonnement wil vergemakkelijken.

Abonnementen hoeven ook niet van Google te worden afgesloten, bestaande abonnementen kunnen worden gekoppeld aan je Google-account, zodat je ze als gebruiker kunt terugzien in bijvoorbeeld Google News. En er zit ook geen verdienmodel achter voor Google. Er wordt geen groot percentage van de abonnementsprijzen ingehouden. Google wil de dienst kostendekkend aanbieden en claimt dat “voor geen enkele uitgever de kosten een reden gaan zijn om niet mee te doen”. De exacte kosten en ook het moment van introductie zijn echter nog niet bekend.

Wantrouwen

Google belooft daarbij dat uitgevers veel ruimte krijgen om de technologie in te zetten zoals zij dat willen. In het hele verhaal dat het internetbedrijf op de Digital News Ininiative Summit hield, bleek hoe bewust het is van het wantrouwen dat uitgevers hebben om een groot internetbedrijf een tussenpartij te laten zijn tussen hen hun abonnees.

Samen met de concepten voor de uiteindelijke gebruikerservaring die Google toonde in de presenatie, denk ik dat veel uitgevers zich zullen laten overhalen om gebruik te gaan maken van de nieuwe technologie van het bedrijf. En eerlijk gezegd denk ik dat het ook echt meer (en actievere) abonnees op kan gaan leveren.

Tegelijkertijd denk ik dat de huidige relatie tussen de media en Facebook er voor gaat zorgen dat media ook een groter wantrouwen hebben tegenover Google. Op de Digital News Ininiative Summit werd dan ook heel duidelijk dat het internetbedrijf niet graag in één zin wordt genoemd met Facebook. Het doet er alles aan om het vertrouwen van de media te winnen, maar of dat genoeg is…