Google volgt je nu ook naar de supermarkt om te zien of advertenties werken

Google gaat nog een stapje verder met het volgen van zijn gebruikers. Niet alleen volgt het bedrijf je op internet, maar nu ook in de supermarkt. Het doel is om te zien of de advertenties die gebruikers zien wel werken, schrijft The Washington Post.

Natuurlijk zit Google nu niet op camera’s te kijken of je een winkel in loopt of naar wat je koopt. Wat ze doen is het volgen van transacties gemaakt met pinpassen en creditcards. Het bedrijf ziet de nummers van kaarten, hoeveel er uitgegeven wordt en wanneer de transactie plaatsvindt.

In de afgelopen drie jaar heeft Google naar eigen zeggen vijf miljard bezoekjes aan winkels gevolgd. Volgens hun eigen gegevens is de kans dat je iets koopt in de winkel 25 procent groter wanneer je op een advertentie in Google Search hebt geklikt.

Leuk voor hen, niet voor ons

Dat is positief voor het bedrijf, want met dit soort cijfers gaan adverteerders misschien wel naar hen toe in plaats van naar de televisie. Het overgrote deel van de advertenties voor winkels komen namelijk op televisie, maar Google verdient vooral geld aan advertenties via Search en YouTube.

Maar voor onze privacy is het natuurlijk niet erg positief. Veel mensen maken zich hier online al zorgen over, maar nu blijkt dat we ook offline gevolgd worden door bedrijven. Google zelf zegt natuurlijk dat de winkels niet weten wie er precies naar hun locatie kwam, alleen dat er iemand kwam.

Overigens lijkt het er op dat vooral klanten in de Verenigde Staten op deze manier gevolgd worden. Of dit ook in Nederland gebeurt is niet geheel duidelijk.