Numrush

‘Google werkt aan eigen adblocker voor Chrome-browser’

chrome

Google denkt erover om een eigen adblockfunctie toe te voegen aan Chrome, de populairste browser ter wereld. Dat zeggen bronnen tegen The Wall Street Journal. De adblocker moet ervoor zorgen dat advertenties die voor een ‘slechte ervaring’ zorgen geblokkeerd worden. Het zou kunnen dat de functie standaard ingeschakeld staat in de browser.

Dat plan is opmerkelijk en klinkt tegenstrijdig, omdat Google zijn geld verdient met inkomsten uit online advertenties. In 2016 behaalde Google daar een omzet mee van 60 miljard dollar. Waarom zou je je eigen verdienmodel vernietigen?

Google overweegt dit omdat het op die manier zelf de controle in handen kan houden. Steeds meer gebruikers hebben een adblocker en over diensten van derden heeft de zoekgigant geen controle. Door zelf een adblocker te maken en bij iedereen standaard te activeren hebben bedrijven als Adblock Plus niets meer te betekenen.

Niet alle advertenties

Google blokkeert dan niet alle advertenties. Het toont dan alleen de advertenties die door de richtlijnen van de ‘Coalition for Better Ads’ komen. Dat is een mede door Google opgerichte groep die beoordeelt of advertenties niet te groot zijn en of ze te veel data verbruiken. Ook wordt er gekeken naar de hoeveelheid trackers die een advertentie bevat, waardoor je na het bezoek aan een pagina nog steeds gevolgd wordt.

Google zou de adblocker in Chrome binnen een paar weken aan willen kondigen, maar is nu nog bezig met het bepalen van de laatste details. Het zou volgens The Wall Street Journal ook kunnen dat het plan langere tijd op de plank zal blijven liggen.