Google wil einde maken aan irritante app-advertenties

Je herkent het vast wel: je bezoekt een website op je mobiele telefoon en krijgt vervolgens paginagroot de vraag of je de bijbehorende app wilt installeren. Google wil daar graag een einde aan maken.

De zoekgigant gaat dergelijke advertenties namelijk keihard afstraffen, omdat uit een uitgebreide analyse van gebruikersgegevens blijkt dat vrijwel niemand erop klikt. In de praktijk betekent de koerswijziging dat je per 1 november daalt in de ranking van Google als je te grote app-advertenties gebruikt, omdat ze niet mobile-friendly genoeg zijn. Het bedrijf adviseert dan ook om op een minder irritante manier te adverteren voor je app, bijvoorbeeld in de vorm van een banner.

Google heeft sowieso de oorlog verklaard aan irritante advertenties, want sinds deze week worden ook flash-advertenties standaard geblokkeerd in Chrome. De afgelopen jaren werd het format van Adobe veelvuldig ingezet voor advertenties, maar de roep om een alternatief werd alsmaar luider. Flash zorgt er namelijk voor dat het veel langer duurt om pagina’s te laden, terwijl ook de accu van je laptop er sneller door leegloopt. Tel daarbij op dat Flash op regelmatige basis onveilig is gebleken en je begrijpt de beslissing van Google.

Eerder koos ook Apple er al voor om flash-content te blokkeren in zijn browser Safari. Ook Amazon en Facebook hebben zich onlangs tegen flash als advertentieformat gekeerd, dus het is zeer aannemelijk dat deze vorm van advertenties snel de nek om gedraaid wordt.