Zelfrijdende auto Google weet op wat voor fiets jij rijdt

Zelfrijdende auto’s moeten niet alleen andere voertuigen kunnen herkennen, maar ook snel kunnen reageren op fietsers en voetgangers. Maar hoe reageert een autonoom voertuig op hun onvoorspelbaarheid?

Google legt in zijn laatste rapport over zijn zelfrijdende-autoproject (pdf) uit hoe het bedrijf ervoor zorgt dat fietsers veilig zijn en blijven rondom zijn zelfrijdende auto’s. De voertuigen zijn nu al in staat om handgebaren te herkennen en zien ook op wat voor soort fiets je rijdt: van wielrenfiets tot eenwieler.

“We hebben veel naar fietsers gekeken op de openbare weg en op een afgesloten testbaan”, legt Google uit. “Zo hebben we onze software kunnen leren hoe je het rijgedrag van fietsers kan voorspellen, zodat de auto daarop kan anticiperen. Fietsers steken bijvoorbeeld al ver voor een bocht hun hand uit. De auto onthoudt dat en reageert vervolgens beter als de fietser daadwerkelijk afslaat.”

In juni reden er 58 zelfrijdende Google-auto’s op de openbare weg. Het gaat om 24 omgebouwde Lexus-voertuigen en 34 prototypes van Google zelf. Ze reden tot nu toe bijna 2,8 miljoen kilometer, waaronder 130.000 kilometer in juni. Dat lukte Google nog niet eerder. Er vonden twee kleine incidenten plaats: een keer schampte een auto de Google Car, bij het andere incident raakte een voertuig de Google Car met 5 km/u.