Numrush

Google wil dat je kleding direct via zoekresultaten gaat kopen

Waar de pagina zoekresultaten nu vaak een startpunt is om op andere sites terecht te komen, doet Google steeds meer moeite om het tot de plek te maken waar alles waar je naar zoekt ook daadwerkelijk gebeurt. Dat doet het bedrijf in hele kleine stapjes.

Het begon een paar jaar geleden met wat het de Knowledge Graph noemt, waarbij feitelijke informatie en antwoorden op vragen direct op de pagina met resultaten verschenen. Ook informatie over bedrijven (in het bijzonder restaurants en winkels) vind je direct in de zoekresultaten, inclusief openingstijden en een drukte-indicator.

Dit voorjaar startte Google met tests van een functie waarbij bedrijven en bekende personen updates konden posten naar de pagina’s met zoekresultaten. En tijdens de afgelopen Olympische Spelen kon je werkelijk elke uitslag terugvinden in Google, voorzien van prachtige foto’s. De zoekmachine verlaten was enkel nodig om de bewegend beelden te zien.

Shop The Look

De volgende stap: kleding kopen via de zoekmachine. Hiervoor is het een nieuw advertentieprogramma gestart, genaamd ‘Shop The Look. Als je bijvoorbeeld zoekt naar zomerjurkje, dan krijg je direct een lijst met jurkjes te zien die je vervolgens ook meteen vanuit de zoekresultaten kunt kopen. Een groot verschil met de eerder genoemde functies is echter wel dat bedrijven hiervoor moeten betalen.

Het is in ieder geval de zoveelste stap om ons binnen Google’s eigen domein te houden. Iets wat bijvoorbeeld Facebook ook doet, met diensten als Instant Articles. Het is nu enkel afwachten wat Google’s volgende stap is op dit vlak.