Numrush

De blauwe linkjes verdwijnen langzaam van Google

2016 google careers shoot

Als je iemand vraagt wat je ziet nadat je een zoekopdracht hebt ingevuld in Google, dan zal diegene waarschijnlijk antwoorden dat je een witte pagina te zien krijgt met daarop blauwe linkjes met tekst. Deze lijst zoekresultaten ís Google en geeft de werking van de zoekmachine perfect weer: je vult een zoekopdracht in en krijgt vervolgens links naar plekken op het internet waar jeaarschijnlijk  hetgeen kunt vinden waar je naar op zoek bent.

Het is deze eeuw een compleet op zichzelf staande business geworden om zo hoog mogelijk in Google terecht te komen. SEO-specialisten helpen bedrijven om hun sites te optimaliseren om zo beter zichtbaar te worden, linkruilen is nog steeds een ding om een hogere ranking te krijgen en dus hoger in de zoekresultaten terecht te komen. En als copywriter of internetredacteur moet je tegenwoordig eigenlijk ook de basis van SEO kennen en toepassen in de teksten die je schrijft.

Google en SEO-experts zijn in een continue gevecht verwikkeld om er voor te zorgen dat de zoekresultaten op Google niet te veel kunnen worden beïnvloed via allerlei trucjes die het algoritme van de zoekmachine voor de gek houden. Tegelijkertijd is het internetbedrijf de laatste jaren ook bezig om de blauwe linkjes steeds minder belangrijk te maken. Google wil mensen direct de informatie geven die ze zoeken, niet een lijst met linkjes.

Knowledge Graph

Ruim vijf jaar geleden introduceerde Google in het Engels de Knowledge Graph; een jaar later volgde de Nederlandse versie. De Knowledge Graph vormt tegenwoordig eigenlijk de basis van Google. Hierin brengt Google informatie uit allerlei bronnen samen en brengt daarbij de onderlinge relaties in kaart.

Google wil mensen direct de informatie geven die ze zoeken, niet een lijst met linkjes Google snapt bijvoorbeeld dat Stars Wars: The Last Jedi een film is en dat Daisy Ridley onderdeel is van de cast. Dat betekent ook dat Google weet dat Daisy Ridley een actrice is, die ook Murder on the Orient Express speelt. En dat dat dan weer een film is, die is gebaseerd op een boek van Agathe Christie, een schrijfster die werd geboren in Torquay. Deze stad is een badplaats die per vliegtuig te bereiken is via het vliegveld van Exeter. En uiteraard kun je via Google de goedkoopste vlucht daar naartoe vinden. Al deze informatie is terug te vinden in de Knowledge Graph.

De informatie uit deze gigantische informatiedatabase vind je bij een gewone zoekopdracht terug in de rechterkolom van de pagina met zoekresultaten. De linkerkolom is nog steeds gereserveerd voor en linkjes. Tenzij je daadwerkelijk iets vraagt aan Google. Typ je in Google “wat is de geboorteplaats van de schrijfster van Murder on the Orient Express” in, dan krijg je een informatiekaart te zien met informatie over Torquay en pas daaronder vind je de ouderwetse zoekresultaten.

Vragen beantworden

Eigenlijk geldt er tegenwoordig dat als je Google echt een directe vraag stelt waarop gewoon een duidelijk feitelijk antwoord mogelijk is, dat Google je direct het antwoord uitserveert. Dit antwoord komt uit de Knowledge Graph, maar is uiteindelijk afkomstig uit allerlei bronnen, bijvoorbeeld Google Maps of Wikipedia. Als Google er echter zeker van is dat het antwoord op een bepaalde website staat, dan kan het zelfs een fragment van de tekst weergeven van die site waarmee je vraag wordt beantwoordt. Doorklikken is dan niet meer nodig. Wil je dit als website-eigenaar niet, dan moet je een stukje code aan de site toevoegen om te voorkomen dat Google de content van je site op die manier gebruikt.

Stel je aan een Google Home een vraag, dan geeft de assistent direct een antwoord Als je kijkt naar Google’s slimme assistent, de Google Assistent, dan zie je dat die eigenlijk alleen de Knowledge Graph gebruikt en de rest van de zoekmachine links laat liggen. Stel je aan een Google Home een vraag, dan geeft de assistent direct een antwoord. Is er geen informatie beschikbaar dan zal de Google Assistent een stukje van een website voorlezen, maar dat wordt zo veel mogelijk vermeden.

Google wil vragen beantwoorden, geen links geven. En het bedrijf gaat op dat vlak de komende jaren nog veel meer stappen zetten.

Posts

De afgelopen twee jaar heeft Google bekende mensen, sportteams, films en bedrijven de mogelijkheid gegeven om updates op Google te plaatsen. Deze update bestaan uit bijvoorbeeld korte teksten voorzien van een plaatje, evenementen of video’s – vergelijkbaar met een social-media-post – en kunnen direct op een resultatenpagina worden geplaatst. Als een soort carrousel zijn ze beschikbaar. Als je zoekt naar de Boston Red Sox vind je een voorbeeld, maar de functie is verder nog niet in Nederland beschikbaar.

Dit is echter nog maar het begin. Hier gaat het namelijk om updates van iets of iemand als je een vrij algemene zoekopdracht doet. Maar wat als je nu een concrete vraagt Googlet over iemand? Dan kan het zijn dat je binnenkort de persoon zelf de vraag ziet beantwoorden. In de VS test Google namelijk met celebs die veelgestelde vragen beantwoorden in een video die nog het meest lijkt op een Snapchat-Story.

Blauwe linkjes

Ik verwacht dat Google de komende jaren nog veel meer van dit soort functies gaat uitrollen. Voor allerlei soorten zoekopdrachten zullen er nieuwe vormen van resultaten worden toegevoegd en zullen de blauwe linkjes steeds minder relevant worden. En dat is een serieus risico voor sites die nu geld verdienen doordat mensen hun site bezoeken via Google (bijvoorbeeld via advertenties).

Het internetbedrijf wil website-eigenaren uiteindelijk namelijk helemaal niet helpen aan verkeer. Het wil zijn gebruikers zo goed mogelijk helpen en hen geven waar ze naar op zoek zijn. Soms zal het dat een linkje zijn, omdat je soms gewoon op zoek bent naar een site. Heel vaak zal dat echter een antwoord zijn, of content die direct op Google zelf beschikbaar is.